*Nettavisen* Økonomi.

Unge vil helst jobbe for Try

FAVORITTEN: Kjetil Try, her på hjemmebane, er arbeidsgiveren som topper den ferske lista over norske kommunikajonsfolks favoritter. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Topper lista foran Schibsted og NRK.

23.01.19 18:51

Kjetil Try er den norske arbeidsgiveren folk i kommunikasjonsbransjen aller helst vil jobbe for. Det viser Bransjerapporten fra rekrutterings- og rågivningsselskapet Teft AS (tidligere Mediebemanning), som offentliggjøres i torsdag morgen.

- At Try slår Google og Schibsted er selvfølgelig veldig smigrende og morsomt. Særlig fordi vi er veldig avhengige av å være attraktive for å tiltrekke oss de flinke folka vil ha til å jobbe hos oss, sier Kjetil Try til Nettavisen.

Av de 1164 respondentene i undersøkelsen er 25 prosent under 30 år. Undersøkelsen er gjort blant folk som jobber i kommunikasjonsfaget, som omfatter blant annet kommunikasjonsbyråer, mediebyråer, markedsføring og ulike former for komersiell innholdsproduksjon.

- Hvorfor akkurat Try?

- Det har nok noe med personprofilen å gjøre, Kjetil Try er en tilnærmelig og jovial type, som funker like bra i kundemøter som i hockeygarderoben, sier Ole Janzso, partner og rådgiver i Teft.

- Kan snu en merkevare

I tillegg har Trys virksomhet opplagte kvaliteter som er svært tydelige, sier Janzso:

- De evner å gjøre gode reklamegrep og flytte oppfatningen av merkevarer. Hva de gjorde med Rema 1000 i 2018 er et godt eksempel - Rema gikk fra nær jumboplass til topp 5 i våre egen omdømme-undersøkelse, og mye av grunnen er at de rett og slett byttet reklamebyrå til Try.

Try topper lista foran Schibsted og NRK, forteller OIe Janszo en gruppe studenter under Karrieredagene ved Høyskolen Kristiania. Her er topp 5:

  1. Try reklamebyrå
  2. Schibsted
  3. NRK
  4. Dentsu Aegis
  5. Google


Må finne de flinkeste

- Folk vil jobbe for dere, men ansetter dere noen?

- Vi er stort sett på jakt etter folk hele tiden, og bruker mye tid på å finne de flinkeste. Vi har ganske god oversikt, og vet ofte hvem vi vil ha. Det er mange som har det bra andre steder også, men at de vet at folk trives her er viktig, sier Kjetil Try.
- Hvilket råd har du til unge folk som gjerne vil inn i din bransje?

- Jeg har holdt på med dette i 35 år, og det har blitt til mange bransjer. Vi jobber med utviklere, pr-rådgivere, kreatører, illustratører. Det er mange yrkesgrupper, og flere selskaper som alle driver med en form for kommunikasjon. Jeg tror det blir sånn i fremtiden også - og hvis du er ung og vil jobbe med noe innenfor dette, tror jeg du har en jobb også om ti år.

Hvis bare lønna er viktig, har du ikke rett instilling, mener reklameguruen.

- Det er mange store egoer i denne bransjen. Og et visst ego skal man ha! Men ikke større enn at du skjønner at du spiller på et lag. Jeg snakker ikke om beskjedne, unnselige mennekser, men folk som greier å ta hensyn til andre. Det er en viktig nyanse. Ingen spiller er større enn laget, som Alex Ferguson pleide å si.

- Har det hendt at du har tatt inn folk rett fra gata?

- Det er mye nettverk-ansettelser. Dette er en såpass gjennomsiktig bransje at vi har god oversikt. Vi har også tatt inn folk rett fra gata eller skolebenken som vi tror kan fungere bra, men det er nok heller sjelden. Stort sett vil vi ha folk som har noe erfaring.

Sterk lønnsvekst

Folk i kommunikasjonsbransjen kan ellers glede seg over sterk lønnsvekst. I snitt ligger den på 6,1 prosent, mer enn det dobbelte av snittet for sysselsatte i Norge, som ligger på litt under 3 prosent, viser undersøkelsen fra Teft.

- For ansatte under 30 var den på hele 9,8 prosent forteller Ole Janzso.

De ulike kategoriene i bransjen har omtrentlig startlønn for nyansatte på mellom 400.000 og 600.000. Best betalt jevnt over er nyansatte i reklamebransjen, men der er også andelen unge under 30 lavere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag