NA24.no

Unngå ironi i e-post

Sist oppdatert:
Tenk deg godt om neste gang du har planer om å sende en ironisk e-post til en arbeidskollega.

(NA24): Psykologene Nicholas Epley og Justin Kruger fra henholdsvis universitetet i Chicago og New York har forsket på folks forståelse av innholdet i e-poster.

Resultatet burde mane til ettertanke dersom du har for vane å spøke mye på e-post.

Når du sender en e-post, er det nemlig 50 prosent sannsynlighet for at innholdet misforstås. Samtidig er mottakerne sikre på at de har forstått tonen budskapet i 90 prosent av tilfellene.

60 studenter deltok i forsøket. De ble delt inn i par, og fikk i oppgave å sende hverandre e-poster der de plukket ut to emner fra en liste over 20 ulike temaer, fra alt fra kantinemat til været.

Avsenderen skulle så formulere seg enten seriøst eller sarkastisk i e-posten. Mottakeren skulle samtidig angi hvor sikre de var på at de hadde forstått tonen i budskapet korrekt.

Avsenderne sa på forhånd at de regnet med at budskapet ville bli tolket korrekt i 80 prosent av tilfellene, mens det riktige tallet bare var 50 prosent.

- Folk tror ofte at tonen eller følelsen i beskjedene deres er innlysende, ettersom de «hører» en tone de vil formidle i hodet mens de skriver, sier Nicholas Epley til Wired.

Mottakerne tolker ubevisst e-postene basert på sinnstilstand, stereotyper og forventninger. I 90 prosent av tilfellene var mottakerne overbevist om at tolkingen var riktig.

Ifølge Epley skyldes misforståelse ofte at folk ikke klarer å se ting fra andre perspektiver enn deres eget.

Nancy Flynn, som har skrevet boken E-Mail Rules and Instant Messaging Rules, oppfordrer folk til å tenke seg godt om når de formulerer seg i e-post.

- E-post er veldig lett å misforstå, noe som ikke bare forårsaker konflikter, men også rettstvister. Mange skriver utrolig idiotiske ting i e-poster på jobb, sier Flynn til Wired.

Les flere nyheter fra NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere