NA24.no

Utelukker ikke SAS-salg

Sist oppdatert:
- Jeg vil ikke spekulere i hva som kan skje i framtiden, sier Brustad.

SAS varslet i dag at selskapet gjennomfører store omstillinger og henter inn seks milliarder kroner fra sine store statlige eiere samt Wallenberg-stiftelsen.

NA24 - din næringslivsavis

- Det er ingen tvil om at situasjonen for SAS ville vært meget kritisk hvis vi ikke hadde gått inn med disse pengene. Dette måtte til for at SAS kunne fly videre, sier næringsminister Sylvia Brustad.

Ministeren kommenterte tirsdag vedtaket om å skyte inn ytterligere 800 millioner kroner i den skakkjørte flygiganten.

Ingen lønnsomhetsgaranti
- Kan du garantere at SAS kommer til å gå med overskudd fremover?

- Jeg vil ikke spekulere noe om hvordan dette kommer til å gå i fremtiden. Men vi er godt fornøyd med de avtalene ledelsen og de ansatte har kommet fram til. Det er en forutsetning for at vi går inn med disse pengene at selskapet, at arbeidet med å tilpasse selskapet til en stadig tøffere virkelighet fortsetter. Det er ingen hemmelighet at SAS sliter med lønnsomheten og har et for høyt kostnadsnivå, fastslår Brustad.

Ifølge SASs egen oversikt har ikke selskapet betalt ut utbytte siden 2001. Den gang ble 754 millioner svenske kroner fordelt på eierne. I alle årene siden har utbyttet vært null.

SAS-kursen er ned rundt 21 prosent på Oslo Børs, og er tirsdagens desidert største taper så langt.

Til NA24 sa SAS-analytiker Hans Erik Jacobsen at SAS ikke kommer til å overleve som selvstendig selskap, men må komme seg inn under en av de store europeiske alliansene for ikke å gå under.

LES MER: - SAS vil ikke overleve

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

- Ingen bud
- Rigger dere nå SAS for salg?

- Per i dag har vi ikke fått inn noe bud på selskapet, men jeg vil ikke spekulere i hva som kan skje i framtiden, sier Brustad, men hun vil overhodet ikke gå inn på spørsmålet om det er aktuelt for staten å selge seg ut av SAS.

Det er klare distriktspolitiske hensyn som gjør at staten nå legger ytterligere penger i SAS.

- Vi gjør dette for å sikre arbeidsplasser, opprettholde rutenettverket i Norge, og at vi sikrer statens verdier. Det er grunnen til at vi deltar i emisjonen, og dette er et konsept vi har tro på, forklarer Brustad, som ikke vil være med på at dette handler om subsidiering av SAS.

DISKUTÈR HER:Går SAS konkurs?

- Må få pengene tilbake
- Hvis man ikke tror man får igjen alle disse pengene, er det meningsløst å skyte alle disse pengene inn i SAS. Unntaket kan være hvis man har politiske grunner, men da må man ta den diskusjonen. Men man har ikke noen forpliktelser om å subsidiere SAS hvis man ser i forhold til andre bransjer, sier Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole og ekspert på flyselskapøkonomi.

Steen mener at man forvente at SAS-ledelsen bruker dagens pengeinnsprøytning som en kraftig brekkstang internt til å kutte kostnader.

SAS signaliserte i dag at selskapet skal kvitte seg med 3000 egne ansatte, slå sammen SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark til ett selskap, og kvitte seg med eierandeler i en rekke datterselskaper som ikke har noe med kjernedriften å gjøre.

De aller fleste taper penger
- Men når staten går inn med så mye penger, må man forvente at det skjer noe mer enn det som uansett ville kommet fra SAS, mener Steen.

Steen mener det er helt feil å bruke statlige penger på å redde SAS på kort sikt.

- Men hvis tanken er at SAS skal leve om fem år så er det bra. Men det tror jeg ikke før jeg ser, fordi det er ikke mange som tjener penger i flybransjen i dag i det hele tatt, påpeker Steen.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere