NA24.no

Utsolgt etter utrolig Sarah Jessica Parker-stunt

(NA24/Montasje)
Sist oppdatert:
Maja og Thea la sin egen jakke i resepsjonen og sa at den tilhørte stjernen. Etterpå har ikke telefonen stått stille.

SKØYEN (NA24): Maja Mejlænder Fleischer har alltid vært interessert i klær og å være ute i naturen. I 2004 skrev hun en universitetsoppgave hvor hun lagde en skijakke til jenter.

- Jeg ønsket å lage et konsept med skiklær for jenter som var kule og funksjonelle, sier Fleischer til Nettavisen NA24.

Derfor lagde hun et konfeksjonskonsept med navnet Fleischer Couture, som skulle være eksklusivt og ha nummerert antall.

Ut fra oppgaven gikk hun inn i et samarbeid med Thea Eline Sundhell. Sammen brukte de flere år på å finne en fabrikk i Kina som kunne lage klærne.

Kom sent i gang
- Så det tok fire år før vi hadde noen prøver som kunne selges. Lansering ble derfor i 2008, sier Sundhell.

Kostnadene ved å starte opp som gründere har heller ikke vært så lett for Fleischer-jentene. Selskapet er selvfinansiert. Det har gjort at jentene har måttet jobbe 100 prosent ved siden av i flere år.

- Vi har ønsket å ha kontrollen i selskapet og ville gjøre ting selv, sier Fleischer.

Men gjennom beinhard jobbing i til sammen åtte år har de klart å bygge et suksessfullt selskap.

- Vi har hatt veldig is i magen hele veien og ikke trodd at ting er lettvint. I tillegg har vi snudd opp og ned på hver eneste krone som har kommet inn og ikke brukt penger før vi har kunne tatt oss råd til det, sier Fleischer.

På grunn av at det var trangt med penger i begynnelsen tok ikke jentene ut lønn før sommeren 2010.

- Det er provoserende
Flere gründere kontakter Innovasjon Norge for å få støtte i oppstarten av sine selskaper.

Les også: Celine og Gunnvor selger smykker for 10 millioner

Også Fleischer-jentene prøvde, men fikk et klart nei.

- Det er ganske provoserende at de kaller seg Innovasjon Norge. De pengene går ikke til gründere i hvert fall. Mitt inntrykk er at de fleste pengene går til bønder og store selskaper som Statoil og sånt, sier Fleischer.

- Synes dere at staten bør gi gründere mer støtte?

- Absolutt! Spør du meg er det kjempeviktig. Vi kan ikke leve på fisk og olje hele tiden. Det tar jo slutt en eller annen gang, så vi må fokusere på andre ting også. Tenk på alle de arbeidsplassene vi skaper, sier Fleischer.

- Og så mye penger som vi drar inn til staten, 25 prosent moms og skatt. Vi tok ikke ut én krone til oss selv i lønn før sommeren 2010, men staten fikk mange hundretusen kroner av oss før det. Det er jævlig provoserende.

- Gode penger i motebransjen
Selv om økonomien til tider har vært trang selger Fleischer Couture nå alle produktene sine og har en god omsetning.

- 2010 var det beste året vårt og vi solgte for 4 millioner. I 2011 hadde vi derimot en nedgang på cirka tre millioner, men i år kommer det til å bli bra, sier Fleischer.

I desember 2012 er nesten alle produktene til Fleischer Couture utsolgt. Folk har satt seg på venteliste til neste høst for å få fatt i en av de eksklusive jakkene.

Fleischer Couture var ment for å få flere jenter ut i naturen, men med årene har merket sklidd over til motebransjen.

- Det er fordi det er en mye lettere bransje å forholde seg til. Vi føler det er lettere for oss å tjene penger i det segmentet enn i sportsbransjen. I sportsbutikker starter de jo salg før vi har fått varene til Norge, sier Fleischer.

- Vi har også opplevd at motebutikker er mye bedre betalere. Nå har vi gode sportsbutikker som vi er fornøyde med, men det er mye skitten business der, sier Sundhell.

Sarah på kroken
Den største salgshappeningen til Fleischer Couture skjedde for kun få uker siden, under utdelingen av Nobels fredspris.

Jentene la en av sine jakker i resepsjonen på hotell Grand Hotel der Sarah Jessica Parker holdt til, med en lapp som sa at jakken var til Parker.

De hørte ingenting fra Parker, før de litt senere så hun fotografert av Se og Hør med jakken på.

- Det er jo helt utrolig kult. Det er helt sykt hvordan en person kan ha så mye makt. Etter at hun brukte jakken har det tatt helt av. Vi har fått 100 telefoner om dagen, alt fra privat personer til journalister, sier Fleischer.

- Vi kunne ikke fått noen bedre til å bruke jakken våre. Det har ikke vært noe tidkrevende eller kostet oss noe, men det har vært sykt effektivt. Internasjonalt klaffer det ganske greit nå som vi skal utvide internasjonalt og selge mer til utlandet etter jul, sier Sundhell.

Satser internasjonalt
Jentene føler at de har opparbeidet et godt fotfeste i Norge og er derfor klare for å ekspandere til utlandet. I februar drar de til sportsmessen Ispo i München.

- Først og fremst ønsker vi å selge til alpeområdet Tyskland, Frankrike, Sveits, Italia og Østerrike. Der er det mye fine og eksklusive butikker som har en blanding av sport og mote. Så målet er ikke å selge mest mulig, men å få de beste butikkene, sier Fleischer.

Etter det planlegger de å kontakte butikker i New York og Sverige.

- Planen er å få 10-15 veldig bra butikker. Det er skummelt å vokse for fort og vi er redde for å miste kontrollen, sier Fleischer.

I tillegg til å satse internasjonalt avslører jentene at neste skritt blir å starte en sommerkolleksjon, med sommerjakker, shortser, T-skjorter og ullundertøy med mindre ull og mer silke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere