NA24.no

Utsolgt før den kom i butikken

(Apple)
Sist oppdatert:
Det er kamp om neste generasjons iPad.

Klokken 17.00, fredag, ble oppfølgeren til salgsuksessen iPad i Norge sluppet. IPad 2 og er en oppgradering fra forløperen, til tross for at førstegenerasjons-iPad traff spikeren midt på hodet og har blitt solgt i over 15 millioner eksemplarer etter sin lansering 3. april i 2010. I tillegg har iPad satt standarden i et helt nytt marked for produkter som ikke fantes før.

- Veldig mange som har blitt veldig glad i iPaden. Og iPad 2 er en forbedring av det første produktet rett og slett, men nordmenn er veldig teknologiglade, og derfor er det veldig mange som ønsker seg det nyeste til enhver tid. Så er det også slik at man her har tatt første generasjonsproduktet og gjort noen forbedringer, sier Espen Berger, butikksjef ved Eplehuset i Folketeaterpassasjen i Oslo, til NA24.

Les også: iPad 2 er lansert

Og forskjellene fra første generasjons iPad kan ved første øyekast virke små, men likevel så store at det kan vise seg å bli vanskelig å få tak et eksemplar dersom du ikke allerede har forhåndsbestilt.

- Vi har ikke fått noen krav i forhold til hvor mange som skal selges, men etterspørselen har vært veldig stor. Jeg kan ikke gi deg noen konkrete tall, men vi har forhåndsreservasjoner på alt som har kommet til lanseringen i dag, så det som slippes senere i dag er allerede solgt, sier Berger.

Likevel er ikke alt håp ute, men da må en kunne være på riktig sted til riktig tid og muligens ha en brukbar dose flaks.

- Jeg håper å få litt flere eksemplarer tidlig neste uke, men etter det vet jeg ikke når neste produktforsendelse kommer, forklarer han.

Om den store pågangen har butikksjefen følgende forklaring på hvorfor etterspørselen etter andregenerasjons-leserbrett er så stor.

- Det er langt ifra alle som har iPad enda slik at det er mange som har sittet og ventet på andre generasjonsprodukt for å unngå barnesykdommene.

Nyhetene
I tillegg til massenes fasinasjon for førstegenerasjons-iPad, hva er det som utgjør de vesentlige forbedringene i andre generasjon av leserbrettet fra Apple.

Her trekker Butikksjefen fram følgende fire punkter.

- Først og fremst et nytt design. 33 prosent tynnere og 15 prosent lettere. Dette gjør produktet bedre å holde og bruke. Vektreduksjonen skyldes nok at den har blitt tynnere.

- Den har fått ganske mye mer kraft, den har nå en to-kjerners A 5 chip, som gir mer prosessorkraft og raskere grafikk. I motsetning til den første der det sto en en-kjerners A 4 chip. Dog har den samme batteritid.

- Den har fått kamera både i front og bak, slik at du kan ta bilder og filme. Men også ha videosamtaler.

I tillegg har tilbehøret blitt mer tilpasset i andre generasjon av produktserien slik at tilbehøret nå integreres i produktet på en helt annen måte.

- Nå har det også kommet en ny type cover til iPad 2, som heter smartcover som holdes på plass av magneter slik at det trekker seg inntil hver gang. Coveret fungerer også slik magnetene tar iPaden ut og inn av dvale slik at den er klar til bruk når du har fjernet coveret.

Og ikke nok med at produktet er nytt, men operativ systemet som driver iPaden har også blitt oppdatert. Det er lite trolig at dette henger sammen på noen måte.

- Den nye operativsystemet OS 4.3 har også akkurat kommet, sier Berger.

Stabilt produkt
Når en først har anskaffet seg en iPad er det veldig lite som kan gå galt, hvert fall er det veldig få problemer som oppstår som har noen med programvaren å gjøre. Fra Eplehusets side får NA24 opplyst at de servicetilfellene som kommer inn i all hovedsak er forårsaket av iPadens eier og ikke som feil ved produktet.

- Vi har ikke hatt nevneverdig mye servicehenvendelser på iPad. Det er et stabilt produkt og du får ikke gjort så veldig mye med den. Du får ikke tatt ut noen komponenter eller noe slikt, så sammenlignet med iPhone og iPod er det lite service. Og de som er stort sett grunnet at noen har mistet den i vannet eller lignende.

Stabiliteten på produktet kan sikkert legges på mange plan, likevel er det den begrensede distribusjonen av programvarer Espen Berger trekker fram.

- Det er iTunes man bruker i forbindelse med synkronisering av både bilder, video og musikk. Og så er det App-store som er kanalen for å kjøpe programmer, og det kommer ikke til å forandre seg, sier han.

Og fortsetter: - Denne modellen fungerer veldig bra. Det gjør det sikkert og laste ned å benytte og man kan være trygg på at innholdet er optimalisert for å fungere på enhetene. I tillegg er risikoen for å blir utsatt for falske programmer minimert.

iPad er for alle
Hvem er så kunden som fram til nå har kjøpt iPad og i fremtiden kommer til å investere i oppfølgeren, iPad 2?

- Jeg vil tro at alle er rett kunde for en iPad. Fordi har den har et annet bruksområde enn en datamaskin har, samtidig som det ikke er en telefon. Det er ikke en erstatning for telefonen din, du har en større skjerm, du har mer kraft og du har muligheten til å bruke større programmer. Formatet er brukervennlig, det er mulig å ta med seg.

Berger trekker fram at barn langt ned i alder navigerer enkelt rundt på en iPad og benytter seg av iPaden på en veldig naturlig måte.

- Brukervennligheten og brukergrensesnittet er veldig naturlig, barn veldig langt ned i alder har ingen problemer med å navigere i formatet, sier han.

Har du prøvd iPad 2, før lanseringen i ettermiddag?

- Vi har satt opp demo enhetene våre nå, men det ble gjort i dag slik at vi er klare til lanseringen i ettermiddag, sier butikksjefen.

Stort hemmelighold
I neste setning uttrykker han med en oppgitt tone at innsynet i fremtidige produktutviklinger fra Apple er så godt som ikke eksisterende og at forhandlerne på lik linje med publikum får tilnærmet lik ingen informasjon før det klokkeslettet produktet skal lanseres.

- Vi har ikke noe innsyn i hva Apple planlegger å gjøre produktmessig fremover, eller hva de tenker å implementere i sine produkter. Ingenting! Det er en del av Apple sin policy at de holder kortene veldig tett til brystet helt fram til lansering, sier Berger.

For andre generasjon med iPad kan du forvente at prisene kommer til å ligge litt under det som har blitt markedsprisene for den første generasjonen

- Prisen har gått bitte litt ned fra den første. Prisene ble jo klare nå for ikke så lang tid siden, slik at den minste nå begynner på 3.890 kroner, sier Berger og viser til Apples nettsider.

Denne prisen er for den minste, 16 GB, versjonen og da med kun Wi-Fi mulighet. Prisene strekker seg så helt til 6.490 kroner for den største, 64 GB, versjonen med både Wi-Fi og 3G muligheter.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere