NA24.no

Varm sommer ga høyere priser for Orklas produkter


PIZZASMELL: Orkla og konsernsjef Peter A. Ruzicka la torsdag fram regnskapstall for bedriften.
PIZZASMELL: Orkla og konsernsjef Peter A. Ruzicka la torsdag fram regnskapstall for bedriften. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
Uventede konsekvenser for giganten bak Stabburet, Toro og Grandiosa.

- Veldig mange av av produktene i Orkla Foods har vært en del av priskrigene i 2017 og 2016. Det gjelder store deler av Toro-sortimentet, pizza, leverpostei og liknende produkter. Det er store kategorier som det ikke i samme grad har vært priskrig på i år, sier Peter Ruzicka til Nettavisen.

Les også: Prissmell for Orkla

Han sier at det merkes i stor grad hos dagligvarekjempen.

- Som følge av det har de reelle prisene på disse produktene økt ganske kraftig. Det går ut over volumet, både fordi folk kjøper mer når det er billigere og fordi det blir mindre oppmerksomhet rundt varene, sier Ruzicka.

Les også: Kiwi kutter prisene på 70 pålegg- og frokostprodukter

Han sier at handler om at det varme været i sommer har gjort at det er priskrig som andre typer produkter, som mineralvann, is og grillmat.

- Når det er juli og kjempevarmt, kjøper man heller is enn tomatsuppe og frossenpizza. Det gjør at kjedene heller ikke har kampanje på det, og prisene er derfor høyere, sier Ruzicka.

- Norge er spesielt

Norge var det eneste av markedene til Orkla Foods hvor det ikke var volumvekst i årets tredje kvartal.  

- Hvorfor merker dere ikke noe til dette i andre markeder også?

- Norge er et spesielt marked. Fokuset på pris, både blant kjedene og i media, er ekstremt høy. Hvilke varer som er med i priskrig og ikke har store utslag, sier Ruzicka.

Sukkeropptur

Orkla kan imidlertid trøste seg med at regjeringen i statsbudsjettet besluttet å reversere økningen i sukkeravgiften. Det er godt nytt spesielt for Orklas godterifabrikk Nidar.

Les også. Saft- og brusnæringen frykter nedbemanninger etter Siv Jensens sukkerbeslutning

- Vi er veldig glad for at dette ser ut til å forsvinne. Avgiften har påført oss betydelig inntektstap i år. Det har ført til økt grensehandel, høyere priser og mindre kampanjer i butikkene, sier Ruzicka.

Regjeringen skal nå sette ut et utvalg for å se på hvordan de kan innrette avgiften på en bedre måte. Ruzicka varsler imidlertid at det kan bli komplisert å få på plass en ordning som fungerer.

- Det krever at alle varer må deklareres med akkurat hvor mange gram sukker det er, og regelverket må ikke stride med EØS-reglene. Det systemet finnes ikke i Europa, eller i Norge, i dag, sier Ruzicka.

Momsfritak

Regjeringen varslet ikke at de ville gjøre noe med momsfritaket på import av varer under 350 kroner. Orkla håper imidlertid det vil være en del av budsjettforhandlingene.

Les også: Grensen for momsfritak på netthandel beholdes

- Det er en meningsløs subsidiering av utenlandsk næringsliv. I så fall burde man hatt momsfritak for norske varer under 350 kroner også, sier Ruzicka.

Les også: Netthandel med utlandet har eksplodert, 350-grensen kan ikke få all skyld

- Men skal det være moms fra første krone, må norske forbrukere betale et fortollingsgebyr på 158 kroner, selv om de kun kjøper varer for et par kroner. Det er vel ikke rimelig heller?

- Nei, dette bør det være en ordning på. Momsgebyrene burde legges på automatisk og uten at det koster noe ekstra, sier Ruzicka.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere