NA24.no

Vegvesenet hadde overskridelser på 500 prosent

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Riksrevisjonen slakter Vegvesenet for kontroll og pengebruk.

Statens vegvesen er en av etatene som får kraftigst kritikk i Riksrevisjonens gjennomgang av statlige etater.

Les også: Feil hos halvparten som fikk sjekket skatten

Ifølge Riksrevisjonens rapport kritiserer Vegvesenet på alt fra kostnadsoverskridelser, kontroll og strategisk arbeid.

Riksrevisjonen har blant annet gjennomgått 80 forskjellige veikontrakter over hele landet. Riksrevisjonens funn viser at kostnadsoverskridelser har blitt snarere reglen enn unntaket. I snitt har prosjektene blitt over 21 prosent dyrere enn opprinnelig inngåtte kontrakter fastslo.

Eller sagt med andre ord: Mens kontraktene slo fast at Vegvesenet skulle betale 3,65 milliarder kroner, har den endelige regningen blitt på over 4,4 milliarder kroner.

- Av 80 kontrollerte kontrakter hadde 48 en kostnadsoverskridelse på minimum 10 prosent, mens 22 hadde overskridelser på mer enn 30 prosent. Total opprinnelig kontraktsverdi var 3647,8 mill. kroner. Dette beløpet har ved kontraktenes utløp steget til 4421,8 mill. kroner, som tilsvarer en økning på 21,2 prosent, skriver Riksrevisjonen i sin rapport.

Og ikke bare har prosjektene blitt vesentlig dyrere. 28 av 80 kontrakter har hatt forsinkelser på over tre måneder, mens hele 20 har blitt forsinket over et halvt år.

Riksrevisjonen viser til en rapport fra 2010 der det blir slått fast at en i utgangspunktet har gode rutiner, men at rutinene ikke blir fulgt.

Overskridelser på 500 prosent

Riksrevisjonen er også høyst kritisk til måten Vegvesenet sørger for god pengebruk i de mindre prosjektene.

- Det ble foretatt kontroll av 59 prosjekter med antatt kostnad på under 200 mill. kroner. For 21 av disse 59 prosjektene forelå ikke styringsdokumentasjon der estimat for kostnaden var dokumentert. Dokumentasjonen framstår som lite tilgjengelig og lite oppdatert. Konsekvensen av at kostnadsrammer ikke gjøres kjent, er at det er vanskelig å vurdere prosjektets økonomiske måloppnåelse, noe som også påvirker måloppnåelsen på porteføljenivå.

- For 38 av de 59 prosjektene der antatt prosjektkostnad var omhandlet i styringsdokumentene, viste revisjonen at 20 prosjekter hadde en overskridelse på mer enn 10 prosent, mens 10 prosjekter hadde en overskridelse på over 25 prosent. Overskridelsene varierer fra noe over 25 prosent til mer enn 500 prosent, skriver riksrevisjonen.

Samtidig får Vegvesenet kritikk for at det er umulig å etterkontrollere prosjektene. Årsaken er at dokumenter ikke blir lagret.

- Av de 62 prosjektene som ble kontrollert, kunne nødvendige dokumenter framlegges for 10 prosjekter, mens deler av påkrevet dokumentasjon kunne framlegges for 24 av prosjektene. For 28 prosjekter manglet samtlige av dokumentene prosjektbestilling, prosjektstyringsplan og kvalitetsplan.

Tar ikke risiko alvorlig nok

Vegvesenet får også kraftig kritikk for at de ikke tar risiko på alvorlig nok.

- Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er vesentlige svakheter ved gjennomføringen av risiko­ og sårbarhetsanalyser (ROS­analyser), samordnede beredskapsplaner og beredskapsøvelser ved forvaltning av veinettet. Dette er definert som grunnleggende tiltak i strategien for samfunnssikkerhet og beredskap, og er viktige elementer for å sikre en god beredskapstilnærming for veinettet. Videre finner Riksrevisjonen det kritikkverdig at Samferdselsdepartementet ikke har fulgt opp at Statens vegvesen har gjennomført tiltak i samsvar med departementets strategi for dette området, skriver de i sin rapport.

- Revisjonen viser at det for 90 prosent av reviderte kontrakter som gjelder drift og vedlikehold av veinettet, ikke er gjennomført en fullstendig ROS­analyse

- Krise­ og beredskapsplaner skal sikre god krisehåndtering og styrke organisasjonens krisehåndteringsevne. Ifølge strategien skal det også arbeides kontinuerlig for en samordnet beredskapsplanlegging i egen sektor og overfor andre myndighetsområder. Revisjonen viser at det for 80 prosent av de kontraktene som er revidert, ikke er dokumentert at planen er utarbeidet i samarbeid med nødetater, kommuner og andre sentrale aktører som er avhengig av veinettet.

Rapporten kommer bare dager etter at Statens havarikommisjon ga Vegvesenet kritikk etter brannen i Oslofjordtunnelen i 2011, der en mente Vegvesenets sikkerhetsstyring ikke fanget opp risiko.

Les også: Vegvesenet får kritikk etter brann i Oslofjordtunnelen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere