NA24.no


Thomas Stordalen veide 136 kilo da bildet til venstre ble tatt 1. januar 2013. Bildet til høyre ble tatt i juni i år, noen uker etter at 37-åringen løp under 40 minutter på 10 kilometeren for første gang.
Thomas Stordalen veide 136 kilo da bildet til venstre ble tatt 1. januar 2013. Bildet til høyre ble tatt i juni i år, noen uker etter at 37-åringen løp under 40 minutter på 10 kilometeren for første gang. Foto: Privat

Veide 136 kg - nå skal Thomas løpe 100 mil i ørkenen

Sist oppdatert:
Thomas Stordalen (37) hadde gått opp fem kilo hvert år i fem år da han våknet opp sliten og deprimert første nyttårsdag 2013.

Da han så seg i speilet den morgenen, fant han ut at det var på tide med et skikkelig nyttårsforsett.

- Jeg følte meg helt elendig, pusten var tung og kroppen føltes helt forferdelig. Men vekten var ikke det eneste problemet; jeg hadde heller ikke hatt det godt med meg selv den siste tiden. Jeg hatet jobben min og livet mitt, sier Thomas Stordalen.

Drøyt to og en halvt år senere er det en helt annen utgave av Stordalen som stiller opp på intervju over et glass vann i Nettavisens lokaler. Den 199 centimeter lange kjempen har rast fra 136 til 100 kilo, livsstilen er sunn, festingen minimal, han er i et lykkelig samboerskap, og enorme mengder trening har gitt imponerende løperesultater.

Forbedrer seg hele tiden
For et par uker siden satte 37-åringen personlig rekord på halvmaraton med 1.27.31 i Drammen. I sommer så han 37-tallet på den midterste 10 kilometeren under et treningsløp på 30 kilometer. Lørdag løper han helmaraton i Oslo, der målet er å sette ny rekord med en tid rundt 3.05.00.

- At jeg skulle oppleve slike tider da jeg tok valget om å bli den beste utgaven av meg selv den januardagen, hadde jeg ikke drømt om, sier han.

For Thomas har ikke en kropp som er skapt for løping. Ikke bare er han snaut to meter høy, han er også kraftig bygd fra naturens side. Selv om kiloene har rent av ham, må Thomas fortsatt bruke langt mer energi enn de aller fleste andre langdistanseløperne han møter i konkurranser.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Thomas Stordalen brøt for første gang «drømmegrensen» 40 minutter på distansen 10 kilometer under Fornebuløpet i mai i år. I sommer har han løpt på 37-tallet under trening.



Løper 160 km i uka
Den 37 år gamle mannen som var bosatt i Odda, Skien og Kongsberg før han gjorde osloborger av seg for en del har år tilbake, har imidlertid utrolig nok vært skadefri så å si hele sin korte løpekarriere. Kroppen har tålt de stadig tøffere treningsukene, som i skrivende stund er på 160 kilometer i uka.

Thomas' første løpekonkurranse var Sentrumsløpet våren 2013. Da hadde han bare trent i drøyt tre måneder og var fornøyd med å klare målet om en tid under 50 minutter på den 10 kilometer lange løypa.

Siden har han deltatt i en rekke løp, og de blir stadig lengre og tøffere. I fjor høst deltok han for første gang på 24 timersløpet på Bislett. Thomas har også stilt opp i flere maraton og såkalte ultraløp.

- På våren fikk jeg ideen om å finne på noe utenom det vanlige – et løpeeventyr som ingen andre nordmenn har klart før.

Skal løpe 100 mil i ørkenen
Etter å ha klødd seg i hodet noen uker, fant Thomas den ultimate løpeutfordringen - ørkenløpene 4 Deserts Grand Slam. Konseptet består av fire konkurranser som alle er 250 kilometer lange. Hvert løp går over sju dager, og deltakerne må selv ha med seg mat, liggeunderlag, sovepose og klær.

For å klare Grand Slam - Sahara Race (Namibørkenen i Angola), Gobi March (Kina), Atacama Crossing (Chile) og The Last Desert (Antarktis) - må man fullføre alle de fire løpene i samme kalenderår. Dette er kun mulig annethvert år.

- Totalt er det litt over 40 personer på verdensbasis som har klart dette, så det er definitivt en eksklusiv klubb. Målet mitt er å fullføre alle fire løpene i 2016 og dermed bli den aller første norske som klarer det, sier Thomas, som også håper å samle inn 100.000 kroner til organisasjonen Right To Play i forbindelse med ørkenløpene.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Thomas Stordalen legger igjen mangfoldige treningstimer i Nordmarka hver uke i forberedelsene til ultraløpene neste år.


37-åringen har laget et budsjett på 350.000 – 400.000 kroner for 4 Deserts Grand Slam. Så langt har han hentet inn Sport 1 Storgata i Oslo som hovedsponsor og i tillegg totalt 100.000 kroner fra to privatpersoner. Han har også egen sponsor som dekker bekledning og klokker.

- Målet er å få på plass resten av budsjettet innen året er omme slik at jeg kan fokusere 100 prosent på oppkjøringen i vinter og legge et best mulig grunnlag for løpene.

Stordalen lanserte tidligere i uken en egen hjemmeside for 4 Deserts.

Vil jobbe med foredrag
Thomas er for tiden mellom jobber og har god tid til å følge treningsprogrammet hans personlige trener, den kjente ultraløperen Sondre Amdahl, legger opp til ham. For tiden trener han knallhardt for å klargjøre kroppen for de enorme påkjenningene som venter ham fra mai neste år.

- Det kommer til å bli hett. Temperaturen kan komme opp i 40-50 grader for noen av løpene. Kroppen min tåler sommervarmen i Norge bra, men det blir en helt annen sak å løpe i ørkener med 12 kilo på ryggen.

- Hva er planene dine etter at ørkenløpene er unnagjort?

- Jeg kan tenke meg en jobb som foredragsholder og motivator, gjerne for Erik Bertrand Larssen, som har betydd mye for meg som mental mentor, sier Thomas, som skal løpe Oslo Maraton til helgen. Målet er en tid på mellom 3.04 og 3.09, som er godt under rekorden på 3.14.31.

Slik blir du en bedre løper
Thomas har følgende råd til folk som ønsker å endre livsstil og komme i form.

*Begynn i det små.

*Spis et sunt og variert kosthold.

*Vær tålmodig – det tar gjerne fire uker før du selv ser endringer, åtte før vennene dine ser det, og tolv før resten av verden ser det.

Til mer viderekommende løpere som har stoppet opp på et visst nivå, serverer Thomas disse tipsene:

*Det handler om både tålmodighet og evnen til å trene smart. En gradvis progresjon og stor variasjon i mengde og lengde er nøkkelen.

*Veldig mange løper for fort på turene og skal «perse» hver gang. De er i rød pulssone på mange av øktene gjennom uken og lurer på hvorfor de ikke blir bedre.

*Årsaken er normalt at de trener for hardt og lite variert. Hvis du skal under 40 minutter på mila, må du erkjenne at rolige økter skal være rolige, og at de harde øktene skal være harde.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere