NA24.no

Velger bort potensiell gullgruve

Kun 1 av 5 norske SMB-bedrifter utnytter et marked med kjempepotensial.

- Norske små og mellomstore bedrifter (SMB) er altfor dårlige til å utnytte potensialet som ligger i utlandet, sier Sander Sværi ved Norsk Reiselivshøyskole til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

En undersøkelse utført av Sentio på vegne av Norsk Reiselivshøyskole viser at 8 av 10 norske SMB-bedrifter nedprioriterer markedsføring utenfor landegrensene.

- Mye å hente
Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at kun 27 prosent av reiselivsbedriftene markedsfører seg utenfor landegrensene.

- Om man kjenner til potensialet i de forskjellige markedene er det mye å hente der. For eksempel har russere ferie på et annet tidspunkt enn vi har i Norge, det vil kunne hjelpe oss i skuldersesongene. Folk fra Japan og USA bruker mye penger når de er ute og reiser, dermed vil det kunne være mer penger å hente på deres turister enn andre, tror Sværi.

- Få ut fingern
Høyskolelektoren synes norske SMB-bedrifter generelt bør satse mer på det internasjonale markedet. Og det gjelder å få ut fingeren før det er for sent.

- Man må være i forkant. Har man en passiv holdning til dette vil man fort komme på hæla. Det hjelper ikke å si at man har det bra nå og får nok inntekter fra hjemmemarkedet. Utenfor Norge blir man flinkere og flinkere til å samarbeide. Derfor vil utenlandske bedrifter presse norske bedrifter i hjemmemarkedet på sikt. Da er det to mulige utganger, enten blir man utkonkurrert av flinkere, internasjonale aktører, ellers så blir man kjøpt opp, sier han.

To veier
For å lykkes med markedsføringen internasjonalt mener Sværi det er to veier å gå.

- Enten må man være stor nok så man synes alene. Eller så må man samarbeide med flere for å fremstå som en enhet, enten med norske eller internasjonale bedrifter. Da blir problemet hvordan man skal fremstå med en samlet profil så det blir en gevinst ut av samarbeidet, sier han.

Sværi ramser opp flere muligheter.

- Man bør spille på noe som er felles for bedriftene som samarbeider, det kan være særtrekk ved stedet de er lokalisert, behov de alle tilfredsstiller, grad av service, kvalitet på produktene eller lignende, foreslår han.

Spesielle produkter
Sværi mener det er grunn til å tro at flere norske produkter vil kunne være vel så sterkt etterspurt i internasjonale markeder som i Norge.

- Hvis vi ønsker å differensiere oss, hvis vi har helt spesielle produkter, så vil det norske markedet være for lite. Men man kan treffe store markeder hvis man klarer å posisjonere seg riktig på tvers av landegrensene, påpeker han.

Sværi tror en større internasjonal satsning vil tvinge seg fram av seg selv. Dette på grunn av at det blir mer rift om hjemmemarkedet, samt at flere rett og slett ser gevinsten av å gå internasjonalt.

Skorter ikke på økonomien
Og det er ikke økonomien det skorter på for de bedriftene som så langt har valgt bort internasjonal markedsføring.

I undersøkelsen er det bare 1 prosent av bedriftene som oppgir mangel på økonomiske midler som grunn til ikke å drive internasjonal markedsføring. 37,2 prosent oppgir manglende potensial i utlandet, mens størstedelen , 60,2 prosent, havner i kategorien ”annet”.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere