NA24.no

Velter oss i fransk luksus

Sist oppdatert:
Trøfler, gåselever og armagnac - frankofilien herjer blant norske luksusforbrukere.

Mens persiske tepper og «russisk kaviar» taper seg i det norske supervelstandsmarkedet, er vi stadig mer opptatt av franske delikatesser.

NA24 - din næringslivsavis

Importen av trøfler fra Frankrike doblet seg i fjor. Også gåse- og andelever fra verdens fremste gourmetnasjon blir ble mer populært i Norge i 2006.

Det viser tall NA24 har innhentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB)

Trøffeldobling
I 2006 importerte vi franske trøfler for nesten 85.000, mot drøyt 42.000 i 2005. Totalt gjorde vi innkjøpte av den eksklusive jordsoppen for over 400.000 kroner i 2006, mot rundt 200.000 året før.

Nesten all gåse- og andelever ble i fjor importert fra Frankrike. Til sammen innførte vi lever fra tvangsforede fugler til en verdi av nær 1,4 millioner kroner, drøyt 20 prosent mer enn i forfjor.

Mindre safran og persiske tepper
Også silkelommetørkler blir stadig mer populært, mens verdens dyreste krydder, safran, og «russisk kaviar» bare så vidt holder posisjonen - det vil si: i 2006 importerte all vår kaviar av stør fra andre land enn Russland, noe som selvsagt har sammenheng med fangststoppen på den truede russiske beluga-støren.

Vi importerte i fjor silkelommetørkler 650.000 kroner, safran for nærmere 400.000 og størkaviar for tett opptil 700.000 kroner.

Den store taperen i NA24s utvalg av tradisjonelle luksusprodukter ser ut til å være persiske tepper - i alle fall vis vi tar utgangspunkt i tepper fra Iran. Den samlede verdien av importen av tepper fra det persiske prestestyret var i fjor 29 millioner kroner mot 35 millioner i 2005.

Drikker mer fransk
Importtallene for «Brennevin fremstilt ved destillasjon av druevin eller druemesk», som Armagnac og Cognac bekrefter den franske trenden i norsk luksusforbruk.

Importverdien av druebrennevin fra franske destillerier økte i fjor med over 22 millioner til totalt nesten 273 millioner kroner.

Merker økt frankofili
- Interessen for franske matvarer er veldig, veldig stor, nå, og økende, sier daglig leder for franske fagmesser i Norge, Josephine Sconza, til NA24.

Sconza, som er tilknyttet Fransk-Norsk Handelskammer, mener dett er flere grunner til at nordmenn blir stadig mer glad i fransk mat.

- Nordmenn er veldig flinke til å reise, og Frankrike er en populær destinasjon. Dessuten er nordmenn blitt flinkere til å utforske, tror jeg - og så er det jo gode produkter i Frankrike, sier Josephine Sconza.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere