*Nettavisen* Økonomi.

Vendela får egen kolleksjon

Norges mest kjente supermodell er fortsatt aktiv foran kamera. Men nå tar hun snart steget videre som forretningskvinne.

14.05.06 12:02

Det er nemlig duket for å satse på seg selv som merkevare.

- Jeg har hatt lyst til å gjøre et eget prosjekt lenge, og nå ser det ut til at vi snart kan komme på banen, sier Vendela til NA24.

Om kort tid er første prosjekt klart. Det er en solbrille som er utviklet i samarbeid med brilleprodusenten Nordic Eyewear. Nå er det snart duket for lansering.

Merkevaren Vendela
Med solbriller som første produkt er det innenfor det sterkt voksende livsstil-segmentet den tidligere supermodellen nå ønsker å satse. Den nordiske distributøren av briller har fra før av produkter og merkenavn som Elizabeth Arden, Hugo Boss og Elle i porteføljen.

Vendela Kirsebom Thommessens modellkarriere har vart i over tjue år og hun er en veteran i bransjen. Allerede som 13-åring ble hun oppdaget av Eileen Ford, som er verdens mest kjente modellspeider. Merittlisten er lang og taler for seg selv. Nå tar hun steget videre fra modellkarrieren og til å bygge opp merkevaren Vendela.

- Jeg jobber fortsatt ekstremt mye til å være en godt voksen modell, og jeg er nok på reisefot 10 dager i måneden, så for å være i min alder så jobber jeg fortsatt ekstremt mye, forteller hun.

- Ukorrekt om inntjening
Spekulasjonene om hva hun har kjent på et langt modelliv i toppsjiktet har gått på at hun er god for mange millioner. Men dette vil hun ikke snakke om.

- Den fremstillingen som tidligere har kommet i media har vært alt for overdrevne synes jeg. Dersom disse spekulasjonene hadde vært korrekte, da hadde jeg vel ikke sittet her nå, hadde jeg, sier hun.

- Nei, da hadde jeg nok sittet på en øy i Stillehavet eller noe slikt, sier Vendela.

Hvordan finansierer du satsingen på eget selskap?

- Det er dette som tar mye tid, det å finne de riktige folkene å jobbe med. Jeg satser ikke egne midler i dette prosjektet. Erfaring jeg har lært meg er at ”Other peoples money” er å foretrekke, sier Vendela til NA24.

- Hva med modellkarrieren?

- Jeg kommer fortsatt til å holde på. Interessen er fortsatt stor. Men det er en dreining i hvem som er interesserte. Jeg er jo ikke 20 eller 30 år lengre, så det er ikke de såkalte ”High Fashion Editorials” som ringer, sier Vendela.

Unicef-ambassadør
I det siste har Vendela gjort store kampanjer for L`oreal og Garnier internasjonalt.

Innimellom all fotograferingen, livet som tobarnsmor og gründerkvinne prioriterer hun sitt årelange engasjement som Unicef-ambassadør også.

- Jeg kommer til å fortsette litt med Eritrea-prosjektet vi har gående, sier hun.

Arbeidet med Unicef har gjort at mang en norske næringslivsleder har fått besøk av Unicef-ambassadøren på jakt etter støtte til utviklingsprosjekter. Blant annet EDB Business Partner er inne i ett av prosjektene.

Hun synes ikke det blir for slitsomt å leve slik.

- Jeg er jo usedvanlig privilegert, det vet jeg jo. Å finne tid til alt er jo alle sliter med, og det er aldri lett. Det er mye som aldri passer, det gjør det ikke for noen, sier Vendela.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag