*Nettavisen* Økonomi.

Vendela skal redde Lindex

Lindex sliter med salget i Norge. Nå håper kleskjeden på «Vendela-effekten». Se de nye reklamebildene.

21.04.06 10:13

I fjor økte Lindex omsetningen med lunkne 0,8 prosent i det norske markedet. For å få litt mer fart i salget og å gjøre noe med et litt ”satt” image har de nå engasjert tidligere supermodell Vendela Kirsebom Thommesen som frontfigur for det de kaller «Fashion Report Norway».

NA24 - din nye næringslivsavis.

Svensk Emma-suksess
Konseptet har vært kjørt med stor suksess i moderlandet Sverige en stund. Der er det svenskenes modell-motstykke Emma Wiklund – som har vært konsernets bilde utad- med stor suksess. Konsernet satser på modne modeller.

Nå vil kleskonsernet vokse i det norske markedet. Og det er her Vendela kommer inn i bildet. Det betyr storstilt tre ukers kampanje frem til 17. mai - i første omgang.

Klikk på bildet for å forstørre.

Om hun kan bidra til en «Vendela-effekt» er ikke KirsebomThommesen helt sikker på. Men hun mener bestemt at hun kan identifisere seg med det konsernet produserer.

- I Sverige snakker de om «Emma-effekten», kan vi nå vente oss «Vendela-effekten»?

- Vi håper jo selvfølgelig å se den effekten, men til syvende og sist er det sortimentet vårt og butikkene som trekker kundene våre. For oss er det for å utvikle konseptet vårt videre, og det var helt naturlig at valget falt på en norsk modell, og hvem andre enn Vendela kunne da passet bedre. Hun er i den målgruppen vi ser etter, nemlig modne kvinner som er opptatt av mote, sier markedsansvarlig Nina Haugen i Lindex Norge.

30 butikker i året
Vendela selv er ikke helt sikker på om effekten vil slå til, men hun håper i hvertfall at hun kan være være med på å styrke imaget for kleskjeden.

- Jeg vet ikke om vi kan vente det, men jeg tar det som en ære at de har valgt meg som spydspiss. Dette er et konsept jeg absolutt kan identifisere meg med. Om denne «Vendela-effekten» kommer, det gjenstår å se, sier Vendela Kirsebom Thommesen til NA24.

Lindex-konsernet økte i fjor omsetningen med 0,8 prosent til 1 228 millioner kroner i Norge. Mens konsernet totalt omsatte for 5,2 milliarder og hadde et resultat på 309 millioner. Totalt har konsernet 331 butikker. 85 av disse er i Norge. Konsernledelsen har estimert en årlig vekst på 20-30 butikker totalt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.