*Nettavisen* Økonomi.

Venter på Langbein

Den norske cruisearkitekten Bjørn Storbraaten venter at Langbein skal ringe igjen. Les hvorfor.

14.02.07 22:16

Nordmannen Bjørn Storbraaten og hans kollega Peter Yran tegnet to cruiseskip for den gigantiske underholdningsfabrikken Disney i 1996.

- Vi sitter og venter på at Disney skal ringe igjen, sier en munter Storbraaten til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Disney utarbeider i disse dager en superhemmelig strategi for å nå ut til større markeder. Et nytt luksuscruiseskip er lansert og de norske arkitektene venter på telefon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Etterspurt kompetanse
Det er ikke bare Disney som bruker de norske arkitektene. Storbraaten og Co. har tegnet et flunkende nytt luksuriøst skip med boliger til sjøs for den styrtrike amerikanske eiendomsinvestoren Randall Jackson. Jackson har kontaktet Røkkes Aker Yards for å realisere drømmen.

- Vi har brukt hele to år på denne jobben, sier Bjørn Storbraaten, og legger til at det har vært et omfattende oppdrag. Jackson bruker den norske arkitektens tegninger for å få finansieringen på plass, ifølge Storbraaten.

Amerikanerens eget cruiseselskap Residential Cruise Line skal bestille «Magellan», som er designet av blant annet den norske cruisearkitektene. Den nye skuta har en prislapp på rundt fire milliarder kroner.

Klikk på bildet for å forstørre.

24 millioner
Bjørn Storbraaten AS er arkitektens investeringsselskap, som han eier sammen med sønnen Per Christian Storbraaten. Far eier 51,4 prosent, og resten har sønnen.

Det har eierandeler i eiendom, andel i overskudd og egenkapital i arkitektselskapet som han driver sammen med arkitektkollega Yran. De ti siste årene har arkitekten dratt inn hele 24 millioner kroner på noe han kaller for et miniselskap de driver på si.

- Er det blitt så mye? sier han og ler, og legger til at det har vært mange gode år i arkitektnæringen internasjonalt.

Inntektene var på beskjedne i fjor med 178.000 kroner. Resultatet før skatt var på 566.000 kroner. Eiendelene i balansen er på hele 7,4 millioner kroner.

Han eier også halvparten av selskapet Petter Yran & Bjørn Storbraaten Architects som ikke har levert tall for fjoråret.

Halvert staben
Toppåret for arkitektene var på slutten av det glade 90-tallet. De har halvert staben siden den gang, og satset i større grad på landbasert arkitektur.

- I dag har vi 30 ansatte men vi var helt oppe i 70 ansatte i 1998, sier han til NA24.

De tegner også hoteller og boliger i Norge.

- Dette har vi endret mye på de siste fire årene. Vi tegnet blant annet to Spa-hotell til 450 millioner kroner hver på Trysil og Norefjell, sier han. Disse prosjektene er ute på en anbudsrunde og finansieringen stables på plass

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Morten F. Holm

Atle Brynestad eide
Selskapet Yran & Storbraaten Architecture and Design har i dag en «in-house-avtale» med cruisekompaniene Seabourn og Holland American Line som begge eies av Carnival Cruise. De har tegnet mange skip for disse selskapene.

Den norske finansmannen Atle Brynestad eide på slutten av 80-tallet hele tre av skipene til Seabourn, men solgte disse ved inngangen av 90-tallet.

- Vi er stolte av disse skipene, som bærer preg av å være samtidspreget arkitektur. Skipene omtales som «Rolls Royce of the seas», sier han stolt, mens han venter på telefon fra Langbein i Amerika.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.