NA24.no

VG dundrer i bakken

Sist oppdatert:
Leserne og annonsørene rømmer papiravisen.

I dag kom blant annet mediekonsernet Schibsted, telekomgiganten Telenor og flyselskapet Norwegian med tall, noe som ble en blandet mottakelse.

Både Norwegian og Schibsted skuffer og faller på børsen. Verst går det utover Norwegian.

- Norwegian blør 9 millioner om dagen, det gjør vondt for Kjos.

For Schibsteds del kom det frem at annonsørene rømmer papiravisene i enormt tempo.

- I VG har det vært brutal.

Se video i toppvinduet hva mer økonomiredaktør Ole Eikeland i Nettavisen sier om det brutale opplagsfallet i VG, Kjos sitt mareritt og Telenors fantastiske historie.

For VG, som i lang tid var landets største avis, stuper annonseinntektene med hele 21 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

I tillegg er det også kraftig fall i salget av aviser. 

16 prosent lavere
Opplagstallet for papiravisen var hele 16 prosent lavere i 1. kvartal på ukedager.

Ved å sette opp prisen på avisen har konsernet så langt reddet mesteparten av skaden kjøperflukten utgjør, da opplagsinntektene falt med 1 prosent.

Trenden med stor nedgang i annonsesalget og færre lesere har i lang tid også rammet også de andre papiravisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

For første gang har opplagsinntektene også passert annonseinntektene.

For et par siden planla har konsernet et planlagt kuttprogram i avisene på en halv milliard. Nå melder konsernet at deler av oppturen skyldes dette programmet.

VGs nettavis og digitale satsning gjør det imidlertid mye bedre og har en saftig annonseoppgang på vel 20 prosent. Her ble det solgt for 187 millioner kroner.

I det store og hele er rapporten et vitnesbyrd om at mediehuset fortsetter sin satsning på supersuksessen Finn.no og jobben med å spre kloner av denne til resten av verden.

VGs papiravis mister lesere og annonsører i stor stil.

Bra resultat
Konsernet som helhet gjør det imidlertid godt, og leverer bedre enn ventet i markedet.

Spesielt positivt er utviklingen i rubrikkmarkedet, de digitale satsningene og den svenske mediebiten. Schibsted eier blant annet Aftonbladet.

Danske Bank er overrasket over et investeringsnivå på 323 millioner kroner, de hadde ventet 217 millioner kroner. Men de ser den økte satsningen som positiv.

Fakta om resultatet
Konsernets brutto driftsresultat (EBITDA) var 410 millioner kroner, opp fra 297 millioner i fjor. 

EBITDA før organiske investeringer i Online rubrikk- segmentet var 551 millioner kroner, mot 521 millioner i fjor.

EBITDA-margin før organiske investeringer var 15 prosent. Veksten i konsernets digitale aktiviteter bidro positivt, mens nedgang for annonseinntektene i papiravisene og fallende opplagsvolum trakk ned.

Resultatandel fra felleskontrollerte virksomheter og tilknyttede selskaper var -202 millioner, mot minus 26 millioner.

Resultat før skatt var 101 millioner mot 107 millioner, og skattekostnaden var 125 millioner mot 46 millioner.

Resultat per aksje – justert var norske kroner var på minus 0,69.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere