VG har mistet 87.480 lesere

Foto: (Scanpix)

Leserne og annonsørene rømmer papiravisene.

13.02.14 15:15

Mediekjempen Schibsted er torsdag ute med oversikten over hvordan det gikk i fjor.

Her kommer det klart frem at leserne fortsetter å rømme papiravisene.

Spesielt hardt går det utover landets mest leste papiravis, VG.

Mistet 87.480 lesere
VG hadde et opplag på 164.430 på hverdager, ned 23.923 tilsvarende et fall på hele 13 prosent.

På søndager var opplaget på 159.573, ned 19.861 tilsvarende et fall på hele 11 prosent.

Da Mediebedriftenes Landsforening kom med sine lesertall i fjor var VG oppført med 689.761 lesere.

Det vil si at hver eneste avis i snitt ble lest av 3,65 personer.

Med det som utgangspunkt kan man da si at VG har mistet 87.480 lesere på hverdagene i løpet av det siste året.

Abonnement faller
Når det gjelder Schibsteds norske abonnemetsaviser, som omfatter Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad er det også en markert nedgang.

På grunn av at det er abonnement er kurven litt slakere, men trenden er tydelig også her.

Abonnementsavisene hadde et opplag på 381.869 på hverdager, ned 18.006 tilsvarende et fall på fem prosent.

På søndager var opplaget på 264.078, ned 10.462 tilsvarende et fall på fire prosent.

Inntektene svikter
I takt med at færre leser og kjøper avisene forvitrer også inntektsgrunnlaget.

For papiravisene falt annonseinntektene med 13 prosent. Til sammenligning økte annonseinntektene på nett med 24 prosent.

For å veie opp for færre solgte aviser og annonser har Schibsted satt opp prisene på papiravisene ved flere anledninger.

Det medvirket til at opplagsinntektene falt med 2 prosent i 4. kvartal 2013 sammenlignet med 4. kvartal 2012.

For VG førte prisøkningene til at opplagsinntektene «kun» falt med 7 prosent.

Les også: Nå blir Finn.no gratis

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag