VGs inntekter på nett stuper

FREMGANG 2. KVARTAL: Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.

FREMGANG 2. KVARTAL: Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

Men likevel nettframgang VG-eier Schibsted.

17.07.15 08:58

Det går fram av selskapets kvartalsrapport , som ble sluppet fredag.

Brutto driftsresultat (EBITDA) var 642 millioner kroner, sammenlignet med 574 millioner kroner i andre kvartal i fjor. Av rapporten går det fram at det er rubrikkvirksomheten på nett som drar framgangen, med en økning i inntektene på 16 prosent.

– I mediehusene ser vi fortsatt vekst i onlineinntekter fra de fleste av virksomhetene våre, men det raske fallet for papiravisene kombinert med hurtige endringer i det digitale markedet skaper uro for mediehusenes lønnsomhet, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar.

Fakta

Schibsteds kvartalsresultat

VGs driftsinntekter på nett falt imidlertid med 30 millioner, fra 182 millioner andre kvartal 2014 til 152 millioner andre kvartal i år. Det er større nedgang enn på papir, der driftsinntektene falt fra 330 millioner til 302 millioner (-28 millioner).

– Annonsemarkedet har utviklet seg mot økt fragmentering av bruken av markedsføringsmidler hos store annonsekjøpere, noe som i sin tur har medført et fall i markedsandel for de største nettstedene, som VG.no, heter det fra Schibsted.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.