*Nettavisen* Økonomi.

Vi er dyrest og dårligst

Foto: (Scanpix)

Ingen bruker mer penger på skole enn Norge. Vi har også den desidert minst effektive skolen.

20.08.08 16:19

Rapporten om Norge som i dag ble lagt fram av OECD var ikke særlig lystig lesing for norsk skole.

NA24 – din næringslivsavis

OECD hadde denne gang kastet et ekstra grundig blikk på det norske utdanningssystemet og var klar på at det var store forbedringsmuligheter.

Helt sist
Ifølge OECD ligger Norge desidert sist av OECD-landene når det gjelder resultatet til elevene målt opp med hvor mye penger som blir brukt på skolen.

- Pisa-målingene viser at norske elever ligger noe under snittet for OECD-land. Men forskjellen opp til snittet utgjør faktisk 1/3-dels skoleår. Og i forhold til Finland ligger norske 15-åringer hele to år etter, påpekte OECDs Paul O’Brien.

OECDs Patrick Lenain påpekte at det ikke var nødvendig og heller ikke gunstig å pøse enda mer penger inn i norsk skole for å bedre på problemene.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det er vanskelig å bruke mye penger på en effektiv måte. Dere må få mer «bang for the bucks» i stede, sier Lenain.

Klare anbefalinger
OECD kom med følgende anbefalinger for å bedre på situasjonen:

* økt kompetanse blant norske lærere

* gjøre læreryrket mer attraktivt

* vurdere økonomiske gulrøtter for lærere og rektorer

* øke undervisningstiden

* vurdere ytterligere reduksjoner i antall skoler

Klikk på bildet for å forstørre.

- Ikke pinlig
- Er det pinlig at Norge kommer desidert lavest ut når det gjelder hva norske elever kan, i forhold til pengene som brukes på skolen?

- Jeg vil ikke si det er pinlig, men situasjonen er uholdbar. Jeg er stolt av at vi legger så mye ressurser i vår skole her i Norge, sier Lisbet Rugtvedt (SV), statssekretær i Kunnskapsdepartementet, til NA24.

- Jeg føler det blir et ensidig fokus fra OECD på det som kan måles. Norsk skole er bra på mange områder. Norske elever har for eksempel god forståelse av demokrati, er flinke i entreprenørskap, er selvstendige, og det er god grunn til å tro at de er kreative, fremholder Rugtvedt, som mener at offentliggjøring av skolers resultater på nasjonale prøver ikke er veien å gå for å bedre resultatene i norsk skole.

- En kåring i lokalavisene av beste skole er ikke veien å gå. Kommunene må heller stille større krav til skolene, mener Rugtvedt.

Tiltak
- Vi har også satt i gang mer etterutdanning av lærere og egen utdanning for rektorer, nevner Rugtvedt som eksempler på tiltak som skal bedre resultatene for norsk skole.

Selv om Norge får minst ut av hver skolekrone av samtlige OECD-land, er det likevel håp.

- Vi ser av tester at blant voksne nordmenn ligger kunnskapsnivået svært høyt sammenlignet med andre land. Vi har ikke kunne forklare denne sammenhengen, sier Paul O’Brian i OECD.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.