*Nettavisen* Økonomi.

Vi kjøper elektronikk for 36 milliarder

POPULÆRT: Nye Apple Watch Series 4, her fra produktlanseringen i september 2018, tilhører det segmentet innen elektronikk som vokser mest i 2018. Det ble solgt en halv million smartklokker i 2018, viser nye tall fra Elektronikkbransjen. REUTERS/Stephen Lam -/File Photo Foto: Stephen Lam (Reuters)

Ny rekord, men forbruket har stagnert, viser ferske tall.

13.02.19 11:18

OSLO RADISSON PLAZA (Nettavisen Økonomi): Har nordmenn nådd taket når det gjelder å bruke penger på duppeditter, mobiler og dyre tv-er? I hvert fall brukte vi ikke stort mer penger i fjor enn året før. Totalomsetningen av elektronikk var nesten helt lik i 2018 som i 2017, viser tall som bransjeforeningen Elektronikkbransjen legger fram i dag.

Tross nytt rekordår, er veksten på snaue 0,5 prosent. Mens vi la igjen 35, 26 milliarder i elektronikkbutikkene i 2017, brukte vi 35,44 milliarder i 2018. I 2014 rundet vi 30 milliarder.

Mobil og brett er forbi hvitevarer:

- Det er første gang det skjer, forteller Jan Røsholm, adm.dir i Elektronikkbransjen.


Kjøper det dyreste

Antall solgte mobiltelefoner gikk faktisk ned, fra 1,9 til 1,8 millioner enheter. Det gikk også unna en halv million nettbrett.

Men omsetningen har økt med fem prosent, og hele 10,3 milliarder kroner ble brukt på nye mobiler i året som gikk:

- Vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike selskapene. I 2018 var det flere produsenter som hadde modeller over 10.000 kroner i markedet, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Vi skifter mobilene litt sjeldnere enn før, forteller Ottemo.

Det store håpet for bransjen er smarthøyttalere/digitale assistenter , som Google Assistant og Amazon Alexa. Det ble solgt 150.000 slike i 2018, og nå håper bransjen på et skikkelig gjennomslag. Ifølge en undersøkelse gjort av Elektronikkbnranskjen selv har 16 prosent av nordmenn planer om å skaffe seg en smarthøyttaler i 2019 - det vil i så fall gi en firedobling av salget.

Smartklokker og store TV-er

Aktivitetsarmbånd og smartklokker er også i vekst - 560.000 nye aktivitetsmålere ble solgt i 2018, som er en liten vekst. Smartklokker økte med 25 prosent til 500.000.

- Dette kommer som ei kule, sier Jan Røsholm, adm.dir i Elektronikkbransjen.

Lyd og bilde-kategorien er ned 17 prosent, fra 8 til 6,7 mrd. kroner. Dette inkluderer både foto, lydutstyr og TV-er. Nordmenn kjøper noe færre TV-er enn før, men større TV-er. Halvparten er over 55 tommer store.

Hodetelefoner er i vekst - salget økte 3,5 prosent i volum.

Strømming har flatet ut: om lag 6 av ti nordmenn bruker strømmetjenester, hvorav Netflix er mest populært. Antall solgte TV-er er ned fra 386.000 til 373 000, men salg av dyre og større TV-er ga likevel en omsetningsøkning på 6 prosent.

Nordmenn kjøpte hvitevarer for 11,2 milliarder kroner.

- Vi kjøper noe færre produkter, men dyrere produkter, og vil ha de nye med smartfunksjoner og sånt, sier Røsholm.

Og hvis du måtte lure: den tradisjonelle kaffetrakteren øker markedsandelene, mens kapselkaffe faller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag