*Nettavisen* Økonomi.

Vi kjøper elektronikk som aldri før

TRENINGSARMBÅND: Treningsarmbånd og smartklokker har opplevd den største salgsøkningen fra 2014 til 2015.

Aldri før er det solgt mer forbrukerelektronikk, og disse dingsene selger mest.

Tirsdag la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram salgstallene for 2015. Totalt kjøpte vi elektronikk for 32,3 milliarder kroner i 2015. Det er en økning på 6,6 prosent fra 2014. Aldri før er det solgt mer forbrukerelektronikk i Norge.

- Det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Salgsvinneren

Salg av smartklokker og -armbånd har størst vekst målt i antall solgte enheter. Smartklokker økte fra 80.000 solgte enheter i 2014 til 240.000 i 2015, mens smartarmbånd doblet seg fra 240.000 til 480.000 solgte enheter.

Les: Stor test: Hvilken smartklokke er best?
Les også: De beste treningsarmbåndene

– Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier kommunikasjonsjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hvitevarer hadde salgsøkning for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015.

For tv-apparatene er det en salgsnedgang fra fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015. Likevel øker omsetningen i kroner med 8 prosent. Årsaken er at vi kjøper større og dyrere apparater.

Mobil og nettbrett

Salg av mobiltelefoner og nettbrett går derimot ned.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.

– Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, et fall på 12,5 prosent. Det fortsetter trenden vi så fra 2013 til 2014, hvor nettbrettsalget falt 36 prosent. Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.