*Nettavisen* Økonomi.

Vi klager som aldri før

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Vi er best på netthandel i Europa, og skulle noe være galt er vi raske til å klage.

29.09.11 12:27

Tall fra en undersøkelse i regi av Europakommisjonen om forbrukeradferd i Europa, (EU, Norge og Island) viser at en av fem forbrukere i EU mener de har hatt grunn til å klage ved kjøp av en vare eller tjeneste, mens nærmere halvparten av nordmennene mener det samme.

Det tar Forbrukerrådet som en liten seier.

– Vi tolker det som at arbeidet til forbrukerorganisasjonene i Norge har vært en kjempesuksess. Kjennskap til rettigheter er en forutsetning for at du klager. Det sier leder for Forbruker Europa i Norge, advokat Ragnar Wiik.

At nordmenn åpenbart kjenner til sine rettigheter smitter tydeligvis over på handlelysten. For i den samme undersøkelsen kan vi lese at hele 66 prosent av nordmennene svarte ja på at de har handlet på nett det siste kvartalet. Bare 37 prosent av EU-borgerne svarte det samme.

– Kjennskap til rettigheter, og gode klagemuligheter, gjør at norske forbrukere blir tryggere og handler mer på nettet. Det gleder oss i Forbruker Europa, sier Wiik.

29 land var med i undersøkelsen, og Norge toppet både når det kommer til beste forbrukerstyrke og beste forbrukerbeskyttelse. Men Wiik minner om at vi fortsatt må være årvåkne.

– Det kryr av useriøse aktører der ute som vil svindle godtroende forbrukere. Da hjelper det ikke alltid med Europas beste forbrukervern. Bruk alltid kredittkort ved handel på nett og i utlandet. Da kan du kreve at kredittyter dekker tapet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.