NA24.no

Vi valfarter til varemesser

Oslo Motorshow er bare en av flere messer med økt oppslutning det siste året. Nær 30.000 kom innenfor portene forrige helg.
Oslo Motorshow er bare en av flere messer med økt oppslutning det siste året. Nær 30.000 kom innenfor portene forrige helg. Foto: Norges Varemesse
Ny vår for messene.

Messer som arena for faglig utvikling, oppdatering, opplevelser og underholdning er i kraftig medgang. Etter år med stagnasjon og noe tilbakegang, har både fagmesser og publikumsmesser svingt seg kraftig opp det siste året. Prosjektdirektør Einar Kvalheim mener at trenden er snudd i positiv retning, og at den mest virksomme medisineringen har vært målrettet fornyelse og klok bruk av digitale medier.

Tydelig produkt med gøyale opplevelser
Publikumsmessene har blitt mer segmenterte og profilert mot klarere og bedre definerte målgrupper enn tidligere. Samtidig har man styrket tilbudet ved å vektlegge aktiviteter, opplevelser og underholdning i messemiljøet. Det har falt i smak hos de besøkende.

Det faglige er viktigst
Prosjektdirektør Einar Kvalheim mener at de viktigste årsakene til framgangen er:
- På fagmesser har man satset mer på faglig innhold med flere og bedre relevante seminarer med profilerte og anerkjente talere. Samtidig har utstillerne blitt flinkere til å tilpasse seg besøkernes forventninger med å fokusere mindre på direkte salg og mer på å byggemerkevarer, relasjoner, profilere virksomhetene og bygge verdier.

Som Facebook, bare LIVE
- Messer er «Facebook Live», sier Kvalheim.

Med det mener han at hvis man vil omgås venner, bekjente og personer med sammenfallende interesser i det virkelige liv, så er messer stedet for det. Det å ta, føle på, se, lukte og høre fysiske objekter vil nok aldri kunne erstattes av en skjerm, mener Kvalheim. Han er framtidsoptimistisk på messenes vegne.

Ubrutt positiv trend
Norges Varemesse, NV, har det siste halvåret arrangert et ti-talls messer innen svært forskjellige områder, fra gaver/interiør til Norshipping, Bygg Reis Deg, Caravan og Oslo Motor Show. Det de har til felles, er flere og mer fornøyde utstillere og besøkere. Bygg Reis Deg økte fra ca 36.000 til ca. 50.000 besøkende (+28%), mens Oslo Motor Show hadde en framgang på 21.3% i forhold til i fjor. Tilfredshetsverdien på Oslo Motor Show gikk opp fra 4,83 til 4,99 det siste året. Det er en formidabel framgang. Hummer- og kanari-messene er døde! Leve skreddersydde messer! Trenden er at det går mot flere, mindre og klart definerte messer. Men det kan godt hende at noen av disse messene tilfeldigvis utfyller hverandre og kan arrangeres på samme tid og sted.

Burde tilpasset seg raskere
Kvalheim mener at noe av årsaken til problemene lå i at messe-bransjen ikke var raske nok til å tilpasse seg de digitale kanalene da de kom. I dag markedsfører NV seg i alle relevante kanaler, og ser gode resultater av det.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere