NA24.no

Viasat lurte kunder

Petter Ravne Bugten er Fagdirektør i Forbrukerrådet.
Petter Ravne Bugten er Fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Sist oppdatert:
Forbrukerombudet: - Sjekk alltid bindingstid og totalpris på tv og bredbånd.

Gratis prøveperiode eller halv pris i et halvt år? Før du slår til på et fristende tilbud på bredbånd eller tv-abonnement, bør du sette deg godt inn i tilbudet. Du får ofte bindingstid, og husk at totalprisen viser det du skal betale i løpet av avtaleperioden. Dette viser en gjennomgang Forbrukerombudet har gjort.

Abonnement på bredbånd og tv kan koste flere tusen kroner i året. Mange har fristende tilbud om du slår til nå, men det er fornuftig å sjekke ut forskjellige alternativer.

Les også: «Kroner 0,-» betyr ikke gratis

- Det er alltid lurt å sammenligne priser før du inngår en avtale, og spesielt dersom avtalen har bindingstid, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet i en melding.

Sjekk også hva prisen er etter bindingstiden. Introduksjonstilbudet gjør at prisen gjerne blir lavere det første året enn det andre.

Gratis prøveperiode
Flere aktører tilbyr en gratis prøveperiode, noe som både kan være et fristende og gunstig tilbud. Når du får tilbud om å prøve noe uten å betale for det, bør du være ekstra på vakt mener Forbrukerombudet.

I sommer fikk Forbrukerombudet flere klager fra misfornøyde kunder hos Viasat som hadde slått til på et gratis prøvetilbud på Viasats Gullpakke. Klagerne oppfattet dette som et prøvetilbud uten forpliktelser, mens realiteten var bindingstid i 12 måneder med en totalpris på 5988 kroner.

- Vårt mål og ønske med kampanjen Forbrukerombudet viser til har naturligvis ikke vært å lure noen. Vi ser likevel at enkelte kunder opplever at de ikke har fått tilstrekkelig med informasjon om tilbudet. Disse kundene fristiller vi fra inngåtte avtaler. Vi har strammet opp i våre egne rutiner og er nå i dialog med Forbrukerombudet for å unngå at en slik situasjon skal skje igjen,sier Øystein Hygen Christensen,Presse- og informasjonsansvarlig i Viasat til NA24

Les også:Lurer kunder med «gratisprøve»

- Dette er et eksempel på at slike tilbud kan ha store, økonomiske forpliktelser. I dette tilfellet mener vi at Viasat ikke har opplyst tydelig nok om dette, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i meldingen.

Selv om forbrukeren bør sette seg godt inn i tilbudet før bestilling, er det den næringsdrivende som har ansvar for å gi god og tydelig informasjon om vesentlige opplysninger.

Du kan lese Forbrukerombudets brev til Viasat her.

Student?
Som student kan fremtiden være uoversiktlig – du ønsker kanskje å flytte etter en viss periode, eller kanskje drar du på utveksling i et halvt år? Da er det ekstra viktig at du setter deg inn i vilkår om bindingstid og oppsigelse.

- Hvis du trenger fleksibilitet, er det ikke sikkert du bør hoppe på et tilbud med bindingstid og lang oppsigelsestid. Du bør blant annet sjekke om det er mulig å fryse abonnementet og hvordan oppsigelsen skjer, avslutter fagdirektør Petter Ravne Bugten i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere