NA24.no

Victoria's Secrets mørke hemmelighet

Foto: TIMOTHY A. CLARY (Afp)
Bak verdens mest kjente klesmerke skjuler det seg en mørk hemmelighet.

Etter å ha fått smertelig erfare at det å kjøpe intime plagg til sin kone var en svært så pinlig affære, bestemte Roy Raymond seg for å åpne sin egen undertøysbutikk.

Med 80.000 dollar i lånte penger åpnet han dørene til den første Victoria's Secret-butikken i 1977, og realiserte samtidig sitt mål om å tilby det amerikanske folket lekkert undertøy i et eksklusivt miljø.

Ett år etter lanseringen hadde Raymond tjent 500.000 dollar på undertøysbeskjeftigelsen sin, og med flere butikkåpninger og katalogsalg gikk salget av Victoria's Secret-undertøyet så det suste i årene etter lanseringen.

Pengene rant inn, men i 1982 solgte Raymond selskapet sitt til Leslie Wexner for 4 millioner dollar - en grei fortjeneste etter knappe seks års drift.

Tragedie
Men beretningen om grunnleggeren av Victoria's Secret er noe helt annet enn en solskinnshistorie. Dette er noe The Huffington Post besrkvier i en artikkel.

To år etter at Wexner hadde kjøpt Victoria's Secret skal selskapet nemlig ha vært verdt svimlende 500 millioner dollar.

Roy Raymond på sin side hoppet i døden fra Golden Gate-broen i San Fransisco i 1994. Da var Raymond skilt fra sin kone, og ett selskap han startet etter Victoria's Secret-salget hadde blitt slått konkurs. Han etterlot seg to tenåringsbarn.

Hvordan kunne det ende slik?

Funksjonelt og holdbart
La oss spole litt tilbake.

Da Raymond på 70-tallet besøkte en undertøysbutikk i et kjøpesenter og var vitne til at både lokalene, belysningen, personalet og varene var alt annet enn av tilfredsstillende karakter identifiserte han samtidig et hull i markedet.

Han aktet å fylle dette hullet, og lyktes på mange måter svært godt med de forretningsmessige valg han foretok seg.

Mye hadde skjedd på undertøysfronten siden 1940-og 50-tallet. På denne tiden skulle undertøy kun være funksjonelt og holdbart, og appellerte i mindre grad til det følelsesmessige aspektet.

Til tross for at kvinnene kastet brystholderen i den såkalte «kvinnefrigjøringen» på slutten av 60- og 70-tallet, og intimprodusentene begynte å designe andre typer undertøy, var disse små plaggene fortsatt i all hovedsak funksjonelle og ikke med en design som var følelsesmessig forankret.

Butikk på lånte penger
Raymond ønsket å endre hele opplevelsen av å handle undertøy.

Hans mål var å lage et Viktoriansk budoar med innredning bestående av mørkt tre, orientalske tepper og silkegardiner. Samtidig ville han tilby raffinert og sexy undertøy.

Han valgte navnet Victoria for å skape assosiasjoner til den Viktorianske tiden, og den første butikken, finansiert av lån fra banker og familie, åpnet Raymond og kona i et kjøpesenter i Palo Alto i California i 1977.

Var nær konkurs
Raymonds forretningsidé var i utgangspunktet svært god.

Takket være katalogsalg og lojale kunder, kunne Raymond åpne tre nye butikker innen fem år etter lanseringen. Innen 1982 omsatt selskapet for 4 millioner kroner, men allikevel var det grunn til å tro at Raymonds f ikke hadde gjort alt riktig.

Victoria's Secret skal ifølge The Huffington Post ha vært nær en konkurs, og Lesilie wexner skal ha blitt selskapets redning.

Wexner hadde selv flere suksessfulle butikker. Han åpnet i 1963 en sportsbutikk, med funksjonelt treningstøy for kvinner, og innen 1977 hadde han 180 slike utsalgssteder rundt omkring i landet.

I 1982 kjøpte han som nevnt Victoria's Secret fra Raymond for 4 millioner dollar, og gikk sporenstreks hen å gjorde store endringer med imaget til undertøysmerket.

Nytt image
Etter å ha studert undertøysbutikker rundt omkring i Europa byttet han ut det mørke treet og Viktorianske stilen i butikkene med luksus og glamour.

Katalogen fikk et mer moteriktig uttrykk. Fra å fremstille kvinner som luksusprostituerte, så nå modellen ut som de var hentet rett ut fra motemagasiner, som for eksempel Vogue.

Omstruktureringen var en suksess.

Innen 1995 var Victorias Secret verdt 1,9 milliarder kroner. Hele 670 butikker hadde selskapet åpnet.

Men suksessen stoppet ikke der. Etter hvert har undertøysmerket blitt det mest populær klesmerket i verden, ifølge YouGov BrandIndex. Inntektene skal være på nærmere 5 milliarder kroner, mens verdens vakreste modeller kjemper om å bli en av de berømte englene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ble slått konkurs
Som nevnt gikk det ikke like bra med Raymond.

Etter å ha solgt selskapet sitt til Wexner ble han sittende som president i Victoria's Secret i ett år før han lanserte barneklesmerket; My Childs Destiny. Hans nye prosjekt var imidlertid ingen suksess, og i 1986 ble han slått konkurs.

Raymond og kona skilte siden lag. Og i 1993 hoppet altså Raymond inn i døden fra ett av verdens mest kjente landemerker; Golden Gate-broen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere