NA24.no

Vil at du skal betale 25 prosent ekstra - for å få betale for parkering

Hvor lenge skal du betale for når du kommer til handlesenteret?
Hvor lenge skal du betale for når du kommer til handlesenteret? Foto: Berit Roald (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Mener det fører til lavere priser.

Hvor mye bør det egentlig koste å betale noe?

Det er et av de store spørsmålene som det nå krangles om når det gjelder nytt regelverk for parkeringsselskapene.


Markedets største aktør for parkeringsbetaling over mobiltelefon, EasyPark, kjemper en hard kamp om å få ta opp til 25 prosent ekstra betalt for å gi deg mulighet til å betale for parkering.

Hindrer dyr forhåndsbetaling

Selskapet har nemlig havnet i en posisjon der de på den ene siden tilbyr et produkt som regjeringen ønsker: Muligheten til å betale for den faktiske tiden du står betalt et sted. Men samtidig tar seg meget godt betalt for tjenesten.

Det har i noe tid blitt diskutert om forhåndsbetaling av parkering skulle forbys. Når du parkerer på en parkeringsplass, er det alltid vanskelig å vite hvor lenge du faktisk kommer til å bli borte. De fleste velger derfor å betale for betydelig mer tid enn de faktisk bruker, for å være sikker på å ikke få bot.

Etterskuddsbetaling gir muligheten for å betale for den nøyaktige tiden du har benyttet en parkeringsplass, men rene praktiske hensyn gjør at dette er svært vanskelig andre steder enn lukkede parkeringshus der du kjører gjennom en bom.

Og det er her mobilbetaling kommer inn i bildet: EasyPark tilbyr en tjeneste alle parkeringsselskaper i prinsippet kan benytte seg av, der du kan betale for parkering ved hjelp av SMS eller en app. Via tjenesten kan du selv administrere parkeringen din, blant annet ved å starte og stoppe parkeringstiden. Dermed betaler du for tiden du faktisk står parkert, og du kan unngå å få bot ved å stå for lenge.

Muligheten for denne typen tjenester fjerner i praksis behovet for et krav om etterbetaling i parkeringsreglene.

Vil forby prispåslag

I forslaget til nye parkeringsregler er det dermed beskrevet at betaling med mobiltelefon verken skal kreve et eget abonnement, eller at det skal være «dyrere i bruk enn annen betalingsmåte» - såkalt «merkostnadsnøytralt».

Dette har falt EasyPark meget tungt for brystet.

Mobilbetaling i dag krever litt avhengig av «abonnement», en kombinasjon av etableringsgebyr, månedsavgift, minstepris for bruk og prosentvis påslag - opp mot 25 prosent.

- I dag betaler mobilbetalingskunder for tjenesten direkte selv. Om tjenesten skal være merkostnadsnøytral innebærer det at kostnaden fordeles på alle parkeringskunder, også de som ikke benytter tjenesten, skriver selskapet i en høringsuttalelse.

Mener det blir dyrere for alle

Selskapet advarer mot at alternativet er at parkering blir dyrere for alle - og at det vil hemme «innovasjon og nyutvikling». De viser til Frankrike - et land som parkeringsmessig er kjent for at «er det plass, er det en parkeringsplass» - der en har valgt løsning der en ikke kan ta prispåslag.

- I Frankrike har bransjens utvikling stått langt mer stille enn andre markeder fordi de private aktørene har fått lite spillerom. Dersom forskriften sier at det skal være et krav om at mobilbetaling skal være en universelt utformet betalingsløsning, men ikke kan være dyrere enn vanlig betaling, vil det i praksis lede til dyrere tjenester og mindre innovasjon, hevder selskapet.

Spesielt mener selskapet at dette vil gå ut over kommunene:

- Om kommunale parkeringsoperatører ikke kan øke parkeringstakstene for å dekke kostnaden for en mobilbetalingstjeneste som følge av merkostnadsnøytralitet må kommunene dekke dette på annen måte. Midler som kunne vært benyttet til skole, helse og omsorg vil i stedet subsidiere de som vil benytte ny teknologi, advarer selskapet.

Viser til høye kostnader

Ifølge EasyPark koster det mye å drifte disse mobilbetalingssystemene.

- Om kommunale parkeringsoperatører ikke kan øke parkeringstakstene for å dekke kostnaden for en mobilbetalingstjeneste som følge av merkostnadsnøytralitet må kommunene dekke dette på annen måte. Midler som kunne vært benyttet til skole, helse og omsorg vil i stedet subsidiere de som vil benytte ny teknologi, mener de, og henviser til at det minimum koster 1,50 kroner per transaksjon.

I høringssvaret hopper EasyPark bukk over at det å drifte parkeringsautomater heller ikke er gratis, med blant annet kostnader til vedlikehold, avtaler med kortselskapene og personell som tømmer automatene. De mener derimot at nettopp avtalene du har med din egen bank for å ha kredittkort, viser at også EasyPark må kunne ha en abonnementsløsning.

Norpark: Frykter forbud

Det har ikke lykkes Nettavisen å få kontakt med EasyParks daglige leder, men leder i bransjeorganisasjonen Norpark kjenner godt til problemstillingen.

- Det er klart at klart at det er kostnader uansett hvilken betalingsløsning du velger, og kort og kontanter er etablerte ordninger som har en pris som er dekket inn i dag, sier Norpark-sjef Lars Monsen til Nettavisen.

Monsen mener i utgangspunktet at det bør være lik pris over alt.

- Hovedutgangspunktet vårt er at det skal være lik takst, men bekymringen er et uttrykkelig forbud mot et påslag, uten unntak. Det kan skape problemer for nye tjener som samlefakturaer og lignende. Det er også klart at det å få slike systemer opp og gå har en kostnad, og er et veldig gode for bilistene - og de ville aldri eksistert om det ikke hadde kostet noe ekstra, sier Monsen.

- Men 25 prosent ekstra er vel litt mye?

- Sånn i utgangspunktet kan man kanskje mene det, men mange av oss overbetaler en god del i dag, enten det er med kort eller kontanter. Med EasyParks løsning betaler du for akkurat det du bruker, og selv med påslag vil nok mange hevde at det er billigere i sum, fordi en ikke overbetaler tid. Og ser man på utviklingen, ser det ut til at markedet mener det er verdt det, sier Monsen.

Oppdatert: Etter publisering av saken har vi fått tak i daglig leder Stian André Holst i EasyPark. Han påpeker at 25 prosent er en øvre sats på SMS-betaling, men at de fleste av deres kunder betaler mindre - og at mye av dette går til SMS-operatørene.

- De fleste av våre kunder registrerer seg og bruker en app, og da er det 15 prosent påslag. Så kan jeg jo også si at i Oslo er nå prosentsatsen redusert til under 10 prosent på SMS-betalingen som følge av et nytt anbud som ble underskrevet i dag.

Han vedgår at spesielt kontant betaling har en betydelig kostnad for parkeringsselskapene, men at de tilbyr noe ekstra.

- Det koster å drifte og ikke minst utvikle nye tjenester. I Autofil i dag kan du lese om en tjeneste vi utvikler med VW, der bilen skal hjelpe deg med å finne parkeringsplass. Dette er en form for nye tjenester som ellers ville vært tungt å komme med om en ikke kan ta seg betalt.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere