*Nettavisen* Økonomi.

Vil bli verdens mektigste

Foto: Gary Hershorn (Scanpix)

Han er ordfører i New York, og eier et av verdens største mediekonsern. Nå vil Bloomberg ta tronen fra Rupert Murdoch.

16.11.09 08:58

- Vi vil bli verdens mest innflytelsesrike nyhetsorganisasjon, sier Andrew Lack, leder for Bloombergs TV, radio og internettdivisjon til The New York Times.

NA24 - din næringslivsavis

Dette er ikke et utspill som kun står for Lacks egen regning, men skal være det avisen hører fra nær sagt alle selskapets direktører.

Bloomberg har altså ambisjoner om å vippe selveste Rupert Murdoch og mediemogulens NewsCorp av pinnen.

Les også: Blir trolig verdens mektigste mediemann

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: PETER FOLEY (EPA)

Bloomberg-konsernet har sine røtter i det lille selskapet Innovative Market Systems som Michael Bloomberg startet etter at han sluttet i investeringsbanken Solomon Brothers for 28 år siden. Selskapet produserte informasjonsterminaler, og terminalen MarketMaster ble raskt en suksess med kjempeinvesteringsbanken Merrill Lynch som hans første kunde.

Fem år senere valgte Michael å kalle opp selskapet etter seg selv, og siden har Bloomberg-terminalen blitt et stadig vanligere skue i kontorene til bank- og finansfolk med et hundretusentalls solgte enheter. Terminalene som begynte som rene informasjonsdatabaser, har senere blitt videreutviklet til handelsplattformer.

Inn i mediebransjen
Med opprettelsen av Bloomberg Business News i 1990 gikk Michael inn i mediebransjen. Det hele begynte med å gi bort Bloomberg-terminaler til nyhetsredaksjoner, i bytte mot at de nyhetshistoriene Bloomberg News lagde fikk komme på trykk med deres byline når de ble ansett som «publiseringsverdige».

Senere har det ballet på seg, med lanseringen av en egen TV-kanal, radiostasjon og nyhetsnettside. Med kjøpet av kriserammede BusinessWeek i oktober i år for kun 5 millioner dollar har de store medieambisjonene krystallisert seg enda mer. Avisens navn blir trolig endret til Bloomberg BusinessWeek.

Les mer: Bloomberg kjøper BusinessWeek

Selskapet er imidlertid fremdeles svært avhengig av salget av terminalene sine, og tjenestene som hører med. Hele 85 prosent av omsetningen og nesten all profitten er knyttet til finansterminalene. Mye av nyhetene selskapet genererer er da også kun tilgjengelig gjennom terminalene, men de håper å nå et bredere publikum nå som de eier Businessweek.

Trange tider
Mediebransjen generelt er preget av nedskjæringer og trange tider om dagen. Det norske Schibsted-konsernet, som blant annet eier Aftenposten og VG, er inget unntak.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Edvard Eikeland

- Det er fortsatt få tegn til lysning i annonsemarkedet generelt, sa finansdirektør Trond Berger i Schibsted til NA24, fredag.

Les mer: - Få tegn til bedring

Men mens andre mediekonsern er forsiktige er Bloomberg på offensiven. Selskapet er spesielt siden det ikke er børsnotert og har kassen fylt med penger.

Politiker med mediemakt
Michael selv tok et steg vekk fra driften av selskapet da han ble ordfører i New York i 2002. Han eier imidlertid fortsatt 85 prosent av selskapet, og har mange nære venner i selskapsledelsen. I tillegg har han personlig blitt konsultert i forbindelse med blant annet oppkjøpet av BusinessWeek.

Alle anser ikke Bloombergs medieambisjoner som helt uproblematiske. I tillegg til den generelle skepsisen mot for store mediekonsern er det mange som har problematisert kombinasjonen med grunnleggerens politiske ambisjoner. I tillegg til ordførerjobben har Michael tidligere vært fremsatt som en mulig presidentkandidat, og ikke utelukket at han kan komme til å stille ved fremtidige valg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.