NA24.no

Vil bruke 270.000.000.000 på lyntog

Foto: WOLFGANG KUMM (EPA)
Sist oppdatert:
Også i England er jernbanen dårlig. Nå foreslås gigantinvestering.

Det er ikke bare i Norge at utbygging av jernbane ikke har gått i høys hastighet de siste årene. Med unntak av forbindelsen med Frankrike, finnes det ikke skikkelige høyhastighetstog i England.

Nå ønsker britiske myndigheter å bygge ut 535 kilometer med høyhastighetstog som skal binde sammen de største byene i landet, et nett som også skal strekkes seg opp til Scottland, melder Reuters.

Blir trolig gjennomført
Utbyggingen er ikke endelig godkjent, men begge de to store partiene i landet er enige om at dette må gjøres. Den eneste uenigheten er hvorvidt linjene skal begynne i London sentrum, eller om det skal strekke seg helt til gigantflyplassen Heathrow.

- Over de neste 20-30 årene så vil Storbritannia kreve en kraftig forbedring av transportkapasiteten og kommunikasjonene, for å kunne følge opp den langsiktige økonomiske veksten, sa transportminister Andrew Adonis til parlamentet torsdag.

- Høyhastighets jernbane vil være den klart mest effektive måten å oppnå denne forbedringen på, sier han.

Enormt prosjekt
Planen er å lage en Y-formet jernbane som skal binde sammen London, Birmingham, Manchester, Sheffield og Leeds, og som skal åpnes i faser fra 2026. Høyhastighetsnettet skal kunne utvides enda videre med eksisterende jernbanelinjer nordover til Scotland.

Tankern er å kjøre dobbeltdekkers togsett med hastigheter på 400 km/t.

Prisen på herligheten antas å bli 30 milliarder britiske pund - eller nærmere 270 milliarder norske kroner.

Kan få store konsekvenser
Prosjektet er derimot ikke helt uten kritikere. Planene som nå er lagt frem vil kreve at rundt 440 hus skal rives, primært rundt togstasjonen Euston i London. Kritikerne er også redd for at flotte landskaper rundt om i landet skal ødelegges.

Med jernbanen på plass regner en med at det vil være mulig å komme seg fra London og til Leed, Sheffield og Manchester i løpet av 80 minutter. Til sammenligning tar turen rundt fire timer med bil, forutsatt at det ikke er kø på motorveiene.

PS! Ifølge Deutche Bahn vil en høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim, med hastigheter på 300 km/t koste 81 milliarder kroner å bygge. Tilsvarende fra Oslo til Bergen, med forlenging Stavanger og Haugesund vil koste 129 milliarder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere