Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-sporing

Foto: Skjermbilde (maps.google.com)

- Det vil kunne gi større inntekter til staten.

Fremskrittspartiet har i mange år kjempet for å bli kvitt bomstasjonene, og mente i valgkampen at dette var en av deres viktigste saker inn i regjeringsforhandlingene. Kampen tapte de derimot, og alt ligger an til at bomstasjonene blir stående.

Men om direktør i Transportøkonomisk Institutt (TØI) Gunnar Lindberg får det som han vil, forsvinner bomstasjonene likevel.

- Virker mot sin hensikt

Lindberg mener dagens bomstasjonsstruktur er lite hensiktsmessig, og mener at de virker mot sin hensikt.

- Bompenger på nye veier sender et signal om at veien ikke skal brukes mye, og det er helt feil signal. Om vi ikke skulle brukt veien, burde vi jo ikke bygget den, sier han til Teknisk Ukeblad.

I stedet ønsker Lindberg en løsning der man betaler for kjørte avstand - og betaler ulikt for hvor når og hvor det kjøres. Han ser til utviklingen på kontinentet der GPS-sporing av transport er i ferd med å utvikle seg som den nye beskatningsmodellen.

- En generell, distansebasert avgift basert på de transportøkonomiske prinsippene, og innført på for eksempel hovedveinettet, ville helt sikkert gitt en mer effektiv utnyttelse av veinettet enn det bompenger gjør. Det ville i tillegg gitt potensialet for større inntekter til staten, sier han.

Løsningen kan bli svært dyre å innføre, om landets nærmere tre millioner biler skal få installert slikt utstyr.

Foto: Carsten Aniksdal (SV)

Politisk støtte

Tanken om en slik løsningen er derimot langt fra ny. SV har tidligere tatt til orde for GPS-sporing av alle biler i Norge.

- Det bør innføres et differensiert veiprisingssystem, der du vil betale ut fra når du kjører, hva slags bil du kjører og hvor du kjører, sa Torgeir Knag Fylkesnes, SVs førstekandidat fra Troms, tidligere i år.

Les også: Vil GPS-merke alle biler

- I dag er det altfor mye byråkrati. Samferdselsdepartementet mener man kunne spart mellom 10 og 15 milliarder kroner årlig på en optimal avgiftsinnhenting. Veldig mye forsvinner i dag i administrasjon og banktjenester, sa han.

- Utfordrende

Datatilsynet er derimot svært skeptisk til en slik løsning.

- Dette er et utfordrende forslag, rent personvernmessig. Både Datatilsynet og et solid flertall på Stortinget er enige om at man har rett på anonym ferdsel langs norske veier. En GPS som måler hvor og når man kjører vil inneholde en svært detaljert oversikt over hvor norske bilister beveger seg, sier Ove Skåra, informasjonssjef i Datatilsynet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag