NA24.no

Vil fjerne tungolje

Foto: Erik Johansen (Scanpix)
Rederiforbundets medlemmer slipper ut like mye CO2 som hele Norge. Nå vil de være med på å begrense utslippene.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Regjeringen støtter forslaget om å fjerne tungolje som drivstoff i internasjonal skipsfart. Redernæringen slipper ut enorme mengder svovel og CO2 og et lettere drivstoff vil bidra til store kutt i utslippene.

NA24 - din næringslivsavis

En stor tankbåt bruker 100 tonn med tungolje i døgnet når den går for fulle motorer.

- Det inneholder både tungmetaller og mange andre miljøgifter som er farlig både for arbeidere og miljø. Så er det jo også veldig ofte også mye gammelt maskineri, lite energieffektivitet og høye utslipp av CO2 som fører til drivhiseffekt, sier leder i Bellona Frederic Hauge til TV 2 Nyhetene.

Norge støtter forslag
FNs sjøfartsorganisasjon IMO har derfor foreslått å fjerne tungoljen som drivstoff i internasjonal shipping. Norge gir nå sin støtte til dette forslaget.

- Det er jo den typen olje som vi jo så i fjæresteinene ned på Fedje etter ulykken med «Server», og det er i seg selv et godt argument for å prøve å komme over på lettere olje. Som også er mindre forurensende ved ulykker, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.

- Vil ta noen år
Rederiforbundets medlemmer slipper ut like mye CO2 som hele Norge, og sier de nå vil jobbe for å fjerne tungoljen.

- Det kommer til å ta noe tid. Fordi her må vi gjøre noe på den teknologiske siden i forhold til dieselmotorene om bord. Og vi kommer til å se en omlegging mot lettere olje i raffineriene. Men i løpet av ikke altfor lang tid, altså snakk om noen år så vil dette kunne være på plass, sier Marianne Lie, administrerende direktør i Norges Rederforbund.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere