NA24.no

Vil ha flyrestriksjoner og 400 kroner i flybillettavgift

– I tillegg til å begrense utbygging ønsker vi å innføre en avgift på 400 kroner på alle flybilletter, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.
– I tillegg til å begrense utbygging ønsker vi å innføre en avgift på 400 kroner på alle flybilletter, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender. Foto: Thomas Winje Øijord (NTB scanpix)
Flytrafikken i Norge økte med 4 prosent i første halvår i år. Det får organisasjonen Framtiden i våre hender til å reagere.

Årsaken er at klimaeffekten av nordmenns flyreiser utgjør 10 prosent av norske klimautslipp. Det ønsker Framtiden i våre hender å gjøre noe med, skriver Vårt Land.

– Ved å sette foten ned for videre utbygging av flyplasser kan man begrense økningen av flytrafikken. Da tenker jeg ikke på den utbyggingen som allerede er i gang, men det man tenker å gjøre i neste omgang, sier leder Arild Hermstad.

Han mener det er direkte oppsiktsvekkende og ansvarsløst at myndighetene ikke gjør noe for å minke etterspørselen etter flyreiser, og etterlyser tiltak for å stanse nordmenns enorme reiselyst.

– I tillegg til å begrense utbygging ønsker vi å innføre en avgift på 400 kroner på alle flybilletter, sier Hermstad. Han mener at denne avgiften kan gå til å bygge høyhastighetstog istedenfor, som for eksempel på strekningen mellom Trondheim og Oslo.

Hermstad understreker at han ikke er imot at folk drar på ferie, men at det er mengden av reiser som bekymrer ham.

Frps Ingebjørg Amanda Godskesen, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, avviser forslaget fullstendig.

Hun sier at hun er helt imot å innføre en avgift på flybilletter og mener at flyene uansett blir stadig mer miljøvennlige og at problemet derfor ikke er så stort som Hermstad vil ha det til. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere