NA24.no

Vil ha køavgift på elbiler

Morgenrushet inn mot Oslo på E 18 fra Drammen i Sandvika. Kollektivfeltet er til tider preget av en kø av elbiler.
Morgenrushet inn mot Oslo på E 18 fra Drammen i Sandvika. Kollektivfeltet er til tider preget av en kø av elbiler. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
– Det er helt feil å la de som tar bussen, lide.

Sjeføkonom Steinar Juel mener elbileiere bør betale 240 kroner daglig i erstatning til busspassasjerer som kommer for sent på jobb.

Juel, som er sjeføkonom i Nordea, sier han er lei av elbilene som skaper køer i kollektivfeltet, særlig på E18 inn til Oslo. Han har regnet på hva køene koster i form av tapt timelønn for busspassasjerer som kommer for sent på jobb, skriver Dagens Næringsliv.

VIL BREMSE ELBILENE: Sjefsøkonom i Nordea, Steinar Juel.

Juels svar er at elbilistene bør betale 240 kroner hver dag i erstatning til busspassasjerene snarere enn å slippe bompenger.

– Det er helt feil å la de som tar bussen lide. Man får inntrykk av at det er viktigere at elbilene kommer fram i rushtiden enn busspassasjerene, sier han til DN.

Juel forklarer regnestykket slik:

Kollektivselskapet Ruter mener bussene på strekningen Slependen-Lysaker forsinkes med ti minutter på grunn av køen av elbiler. Ifølge Vegvesenets tellinger i mai passerer det rundt 1.400 elbiler hver dag i morgenrushet i kollektivfeltet på en del av denne strekningen, og rundt 120 busser. Det blir rundt 5.000 busspassasjerer i som alle blir ti minutter forsinket på jobb.

Med en gjennomsnittlig timelønn i Oslo på rundt 400 kroner koster forsinkelsene 335.000 kroner om dagen. Deler man beløpet på antall elbiler, blir det 240 kroner per elbil per dag. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere