*Nettavisen* Økonomi.

Vil ha nye bilavgifter

NAF har lenge jobbet endring av bilavgiftene. Både forurensing og sikkerhet brukes som argument.

09.02.06 22:56

Norges automobilforbund (NAF) var på banen med krav om endring i bilavgiftene allerede etter at Stortinget vedtok en utredning om avgiftssystemet i år 2000, skriver NAF i en pressemelding.

- Dagens avgifter på bil stimulerer ikke forbrukerne til å anskaffe nye, sikrere og mer miljøvennlige biler, sier nylig tiltrådt direktør for NAF Innflytelse, Christine Holtan.

Hun mener videre at dagens avgiftssystem gjenspeiler tidligere tiders syn om at «nye og bedre biler er en luksus få skal være forunt», og oppfordrer samtlige partier på stortinget til å sørge for en omlegging av avgiftssystemet i budsjettet for 2007.

Miljøprofil
NAF ønsker at avgiftene på bil skal rettes mot utslipp, og som i dag der avgiftene beregnes etter motorens volum og styrke, samt bilens vekt.

Dersom utslippet i CO2 per kilometer blir gjeldende kriterie alene, eller sammen med noe annet, vil det lønne seg for forbrukerne å kjøpe biler som forurenser lite.

Enormt utslipp
- I inneværende stortingsperiode vil det bli solgt mer enn 400.000 nye biler. Dette tilsvarer en utskiftingsandel på 20 prosent av den norske bilparken. Norske biler slipper i dag ut CO2 tilsvarende 8 ganger estimert utslipp fra det nye gasskraftverket på Kårstø, sier Holtan.

Det er i dag tilgjengelig teknologi i markedet som tilnærmet halverer bilens CO2-utslipp, hevder NAF.

Moderne sikkerhet
Holtan er samtidig opptatt av den økte sikker heten i moderne biler, og mener det bør legges til rette for at flere får anledning til å modernisere kjøretøyet sitt.

- Utviklingen i passivt sikkerhetsnivå i biler har redusert dødsrisikoen med 90 prosent i biler produsert i 2000 eller senere sammenliknet med biler produsert i årene 1980-1984 (Kilde: Folksam/Sintef). Dette bør være viktig når norske myndigheter sier at både trafikksikkerhet og miljø er satsingsområder, avslutter Holtan.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag