NA24.no

Vil hun redde TV3-høsten?

Foto: TV 3
Sist oppdatert:
- «Charterfeber» blir en av bærebjelkene til TV3, mener TV-ekspert.

Tirsdag var det premiere på «Charterfeber» på TV3, og hele 249.000 seere benket seg foran TV-skjermen for å få et gjensyn med den mye omtalte realityserien.

- Det er ingen tilfeldighet at «Charterfeber» fikk mange til å benke seg foran TV-en. Vi vet at charterinteressen er høy, og har jobbet målrettet med å finne en god, bred og glad cast som de fleste kan finne gjenkjennende elementer i. Det er også viktig for oss at produksjonen holder høy kvalitet. Feriebilder bør ikke være blasse, sier programdirektør, Åse Bendiksen, i en pressemelding.

Tror 1,2 millioner vil se «Charterfeber»
Kanalen må helt tilbake til 2009 for å finne en bedre sesongpremiere, og TV3 melder om at «Charterfeber» hadde høye andeler i alle aldersgrupper, og traff dermed et bredt publikum.

Seertallene var jevnt stigende under hele episoden, med en peak på 288 000. TV3 var den største TV-kanalen blant 15-50 åringene under sendingen av «Charterfeber», med en totalandel på 22 prosent i målgruppa.

- At det herjer en charterfeber blant seerne er kanskje ikke så overraskende med tanke på at over 1,2 millioner nordmenn kommer til å dra chartertur i 2013. Det er faktisk like mange som vi anslår at vil til sjekke innom «Charterfeber» i løpet av sesongen, sier fungerende pressesjef, Vee Hanum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Charter-Svein
«Charterfeber» ble vist på TV3 for første gang i 2006 og siden den gang har mange blitt med kanalen på charterferie til utlandet.

Denne sesongen får TV-seerne være med alt en storfamilie, pensjonister guttegjenger og bloggere på tur, en av dem den høygravide bloggeren Rannveig Heitmann.

- Jeg har ikke sett alle episodene, men jeg tror ikke jeg har noe å være redd for. Det eneste jeg vet om er et klipp som kan få meg til å virke litt dum fordi jeg ikke vet hva valutakursen er, sa hun til Side2, tidligere denne uken.

Svein Østvik, også kjent som Charter-Svein, fikk sitt gjennombrudd i serien og har siden gjort seg bemerket i media siden de for første gang var med på tur i 2006. Også andre profiler har gjort seg bemerket i realityserien, blant dem Hilde Skovdahl, også kjent som Charter-Hilde.

For mange ble det et etterlengtet gjensyn med de to i gårsdagens premiere, men TV3 vil ikke uttale seg om hvor viktig «Charterfeber» er for kanalen.

- TV3 er opptatt av å ha en bred, variert og stødig sendeflate, og «Charterfeber» er bare ett av mange programmer som skal løse denne oppgaven. Når det er sagt håper vi selvsagt at Charterfeber fortsetter i den samme, gode leia som programmet har startet i, sier Vee Hanum, til Nettavisen NA24.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Bærebjelkene
Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, mener imidlertid at Charterfeber kan bli en av kanalens aller viktigste programmer denne høsten.

- Det blir veldig viktig for TV3 å ha programmer som leverer over 200 000 seere, og dermed tror jeg «Charterfeber» blir en av bærebjelkene til TV3 denne høsten, sier han til Nettavisen NA24.

- Hvorfor tror du programmet fenger så bra?

- Det er et kjent program, som omhandler noe folk kan relatere seg til. Alle har vært på fest i Syden, sier Wiberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Et freakshow
Medierådgiver i Vizeum, Tove Hennie, mener utvelgelsen av deltagere i programmet er essensiell for suskessen.

- «Charterfeber» fenger først og fremst fordi castingen er god. Seeren får både «freakshow» og folkelig feelgoodunderholdning her. Sjangeren er velkjent for TV3 sitt publikum, og fokuset på humor og komiske situasjoner gjør at dette konseptet treffer bredt, sier hun, til Nettavisen NA24.

I likhet med Wiberg tror hun programmet blir viktig for TV3 denne høsten.

- «Charterfeber» vil bli en sentral brikke i TV3 sitt høstprogram, og kan være med til å hente tilbake mange av TV3 sine gamle trofaste seere. TV3 går en spennende høst i møte med en kombinasjon av både velkjente formater og nye spennende satsninger, og det er vil være viktig for TV3 at de vinner tilbake seerne, sier Hennie.

«Asbjørn Brekke Show»
Til sammenlinging hadde «Asbjørn Brekke Show», på TVNorge, 281.000 seere under premieresendingen tirsdag.

Dette er en nedgang fra 484.000 som så premieren i fjor, men TVNorge har en forklaring på hvorfor de har opplevd seerflukt.

- Seertallene på «Asbjørn Brekke-show» faller sammenlignet med fjorårssnittet, men da lå programmet etter «71° nord» som loset mange seere inn til stua på Abildsø. Nå må Asbjørn klare seg på egen hånd, og det synes jeg han gjør bra, sier Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere