Vil kjempe mot SOL

Sesam kjemper for å bli større i antall brukere enn SOL.

04.04.08 06:31

Etter at Finn.no tok over eierskapet i søketjenesten Sesam har trafikken økt voldsomt.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Ved inngangen til 2008 hadde Sesam rundt 500.000 unike i brukere i uken. Etter at Finn tok over styringen har brukerne strømmet til.

- Hårete ambisjoner
I forrige uke hadde Sesam over 723.000 unike brukere i uken, bare noen få tusen bak nettportalen SOL. Det er for søketjenesten en økning på på over 50 prosent sammenlignet med januar.

Nå skal SOLs plass på TNS-Gallups toppliste utfordres.

- Det er de som ligger over SOL på listen vi har mest lyst til å ta, men vi får ta det etappevis, sier . Mye går i samarbeidet med våre eiere og jobber mye med god integrering. Vi kommer tuil å ha mer fokus på integrasjoner som konstektuelt innhold når brukerne ser på eiendom på Finn, sier markedsdirektør i Schibsted Søk Hanne Norstrøm til NA24 Propaganda.

På plassen over SOL ligger et annet Eniro-eid nettsted, søkemotoren Kvasir - som er en av Sesams argeste konkurrenter. Nettstedet hadde i forrige uke 858.000 unike brukere, 135.000 flere enn Sesam.

- Det er et lite stykke, så vi har ikke tenkt å gå forbi Kvasir i løpet av april. Det er en ganske hårete ambisjon, så vi får det nok ikke til med en gang, men vi må ha ambisjoner, sier Nordstrøm.

- Alle har mål
I Eniro tar de ambisjonene til Sesam med stoisk ro.

- Alle aktørene i dette markedet er selvfølgelig opptatt av trafikk, som vi er. For oss er det viktigst med relevant trafikk for annonsørene. Vi noterer oss selvfølgelig at Sesam klatrer og det har løsningen fra Finn bidratt, sier kommunikasjonsdirektør i Eniro, Torild Lid Uribarri.

- Og hva om Sesam passerer Kvasir på topplisten i løpet av året?

- Vi kan ikke snakke om hypoteser. Vi jobber med våre ting for at trafikken skal øke. Det er fortsatt å befeste posisjon med god distribusjon og gode kampanjer med godt innhold, slår Uribarri fast.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.