*Nettavisen* Økonomi.

Vil kopiere Tanker-Hansson

Shippingkjendisen Peter G. frir til Wall Street med nytt bulkrederi.

16.10.09 11:30

Den greskamerikanske storrederen Peter Georgiopoulos lar seg ikke skremme siste årets finansuro og voldsomme fall i bulkskipsratene. Nå jobber shippingkjendisen, blant annet kjent for å avfeie oppkjøpsforsøk fra John Fredriksen, med å sette det første nye rederiet på børs i USA på over ett år.

NA24 – din næringslivsavis

Modellen for det nye rederiet ser ut til å være hentet fra Herbjørn Hansson og hans utbyttemaskin tankrederiet Nordic American Tanker Shipping. Ifølge prospektet som er registrert hos amerikanske børsmyndigheter skal Peter G’s nye rederi satse på spotmarkedet med en lav eller fraværende gjeldsgrad.

Dette er nettopp modellen Hansson og hans NATS har brukt i stortankmarkedet med sin rendyrkede spotflåte av moderne suezmax-tankskip. Dette har gitt aksjonærene hyggelige kvartalsmessig utbytter. Forskjellen er at Georgiopoulos gjør det samme med bulkskip.

Kjent navn
Peter G har gitt den nye rederisatsingen navnet Baltic Trading og bedt om tickeren BDI, som også er forkortelsen for den verdenskjente indeksen som viser utviklingen i spotratene for tørrlastskipene, Baltic Dry Index.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dersom det går som planlagt vil Peter G. dermed ha sitt tredje rederi notert i New York, fra før er han hovedaksjonær i tankrederiet General Maritime Corp og bulkrederiet Genco med flåter på henholdsvis 31 tankskip og 34 bulkskip.

Det er Genco som brukers som katalysator for den nye rederisatsingen. Gjennom Genco vil Georgiopoulos legge inn 75 millioner dollar i egenkapital i Baltic Trading mot å beholde 50 prosent av aksjene. Totalt er planen å oppkapitalisere rederiet med 230 millioner dollar i form av egenkapital.

Kjøpe billig
Rederiet har foreløpig ingen skip, men målet er å bygge opp en flåte på fem til syv moderne bulkskip innen utgangen av 2010. Med store fall i annenhåndsverdiene på skip håper rederen å sikre seg billige skip innen segmentene capesize, panamax og supramax.

Baltic Trading vil bli administrert av morselskapet Genco som vil få et forretningsførerhonorar på 1,25 av bruttofraktinntekter og 750 dollar per dag for teknisk drift, samt 1 prosent i kommisjon ved kjøp og salg av skip.

Følger NATS-modellen
Ikke bare skal Baltic trading følge samme modell med lave gjeld og høye utbytter, men de vil også kopiere modellen med å finansiere videre vekst gjennom bruk av emisjonsverktøyet.

De vil også se på muligheten til å etablere en større kredittfasilitet som kan brukes som brofinansiering ved kjøp av fartøyer. Dette er også rett ut av Hanssons lærebok, hvor NATS kjøper skip med trekk på fasiliteten, som raskt tilbakebetales gjennomføringen av påfølgende emisjoner.

Det er meglerhusene Morgan Stanley og Dahlman Rose som skal gjennomføre plassering og børsnotering av det nye rederiet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag