*Nettavisen* Økonomi.

Vil leie denne for 7,1 miliarder

Foto: (Seadrill/Mediehuset Nettavisen)

John Fredriksen mot gullkantet avtale.

04.06.12 21:32

Den John Fredriksen-kontrollerte riggkjempen Seadrill melder mandag at de er i forhandlinger om en langvarig kontrakt med ultra dypvannsboreskipet West Polaris, som er bygget ved det koreanske verftet Samsung Heavy Industries.

Dersom den nye avtalen går i boks er det anslått at den vil bringe inn 1,16 milliarder dollar, vel 7,1 milliarder kroner etter dagens kurs, over en periode på fem år.

Amerikansk leietaker
Seadrill opplyser også at avtalen, som er forventet å bli ferdigstilt i løpet av juli, vil være en direkte forlengelse av West Polaris nåværende kontrakt.

Det betyr at den amerikanske oljekjempen Exxon Mobil vil forlenge sitt leieforhold til skipet.

I 2008 ble det inngått en fireårig kontrakt med dagrater på 544.000 dollar per dag de tre første årene og 602.000 dollar per dag det fjerde året.

Denne nye kontrakten vil gi vel 611.000 dollar per dag.

På slutten av fjoråret flyttet Exxon Mobil boreskripet til Nigeria.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

Solgt og leid tilbake
I 2008 solgte Seadrill det da splitter nye boreskipet West Polaris til Ship Finance for 850 millioner dollar, og inngikk samtidig en avtale om å leie skipet tilbake i en periode på 15 år med kjøpsopsjoner.

Salget tilførte selskapet omkring 600 millioner dollar, eller 3 milliarder kroner. På denne måten frigjorde dermed Fredriksen kontanter i det operative selskapet.

I avtalen er det gitt Seadrill seks opsjoner på å kjøpe West Polaris tilbake, den første forfaller i sommer, som er etter 51 måneder. Da må Seadrill ut med 548 millioner dollar for å ta skipet tilbake.

Her kan du se mer informasjon om West Polaris

Gitt store utbytter
Siden avtalen ble inngått har Seadrill betalt en bareboat rate på 330.000 dollar per dag, eller til sammen 491 millioner dollar for å leie tilbake skipet. En bareboat rate betyr at all driftsrisiko overlates til leietaker, mens den som eier skipet mottar leieinntekter fra leietakeren.

Blir ikke skipet kjøpt tilbake skal Seadrill betale en gjennomsnittlig bareboat rate på 161.000 dollar per dag, eller til sammen 631 millioner dollar.

Etter 15 år kan Seadrill kjøpe West Polaris tilbake for 177,5 millioner dollar.

- Finansieringsavtalen for West Polaris skaper en unik mulighet for Seadrill til å optimere avkastningen på egenkapitalen. Den betydelige ordreboken på 12 milliarder dollar har gitt Seadrill en sterk posisjon for å maksimere finansieringen uten å ta materiell finansiell risiko, sa styreleder John Fredriksen i Seadrill i en kommentar til salget.

Fredriksen er hovedaksjonær i både Seadrill og Ship Finance International. Rederen presenterte Ship Finance-modellen første gang høsten 2003 i forbindelse med Frontline, noe som har gitt enorme utbytter til tankrederiets aksjonærer.

På en svak Oslo Børs faller Seadrill med 2,14 prosent til 192 kroner.

Her kan du følge utviklingen på børsen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.