NA24.no

Vil revolusjonere måten du handler dagligvarer på


GODT ELLER DÅRLIG KJØP? Neste år kan du få hjelp av Forbrukerrådets portal for dagligvarer før og under handleturen.
GODT ELLER DÅRLIG KJØP? Neste år kan du få hjelp av Forbrukerrådets portal for dagligvarer før og under handleturen. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Neste år kan du bruke mobilen til å sjekke om matvarene i handlekurven er billigere i nabobutikken.

En av vinnerne i regjeringens forslag til statsbudsjett er utvilsomt Forbrukerrådet. Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til rådets markedsportaler med åtte millioner kroner, fra 18 til 26 millioner kroner, for 2016.

Dagligvareportalen får 5,5 millioner kroner, i tillegg til 1,5 millioner som allerede er bevilget. Dermed ligger alt til rette for at Forbrukerrådet endelig skal få realisert planene om en nettbasert portal som skal gjøre det enklere for forbrukerne å gjøre gode og billige matvarekjøp.

- Det var stor matglede på forbrukernes vegne da Statsbudsjettet ble kjent. Dagligvareportalen vil gi makt til forbrukeren i kjøpsøyeblikket så vel som i planlegging av handelen, sier Forbrukerrådet-direktør Randi Flesland til Nettavisen.

Trang fødsel
Arbeidet med Dagligvareportalen startet i 2011, og veien har vært kronglete. Satsingen ble ikke prioritert i 2014 budsjettet, da statsråd Solveig Horne omprioriterte midlene til å bygge strømpris.no. Men i februar i år stemte et flertall i Stortingets næringskomité (Ap, Venstre, KrF og Sp) for at etableringen av portalen likevel skulle påbegynnes.

Med onsdagens ferske millioner vil Forbrukerrådet ha nok midler til å ta prosjektet inn i en utviklingsfase når forprosjektet avsluttes 10. desember. Dersom alt går etter planen, vil du kunne bruke den første versjonen av portalen i november 2016.

Sammenlikn priser i sanntid
Nøyaktig hvilke funksjoner som blir tilgjengelig i den første utgaven, er ikke fastslått, men målet er at portalen skal gi brukerne en rekke nyttige verktøy før og under handleturen:

*Du skal kunne skreddersy din egen side på portalen som gjør det enklere for deg å få informasjon om matvarene utfra hvilke kriterier du definerer som viktigst – slik som næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og pris.

*Prissammenlikningstjeneste som viser hvilke dagligvarekjeder som er billigst og dyrest.

*Pristjenesten skal være sanntidsbasert, slik at du kan sjekke på mobilen om produktet du kikker på i hyllen, er billigere i en annen butikk.

*Hvis du setter opp din egen meny med ulike kriterier, vil portalen fortelle deg hvor du finner varene og hva de koster hos de ulike utsalgsstedene.

Forbrukerrådet-direktør Randi Flesland håper å lansere Dagligvareportalen i november 2016.


- Portalen vil gi minst to verdier, at forbrukerne kan velge en bedre tilpasset vare - gitt deres preferanser - eller at forbrukerne kan velge en billigere og like god vare, sier Flesland.

- Portalen skal gi et fullstendig bilde med full åpenhet og transparens, men kunnskap som er sann i sanntid. Dagligvareportalen vil bli en flott arena for aktørene å synliggjøre utvalget på. Dette er bra for forbrukerne. Forbrukerne vil i langt større grad enn i dag få kunnskap og bevissthet om alternative varer, fortsetter hun.

Konkurransetilsynet skeptisk
Konkurransetilsynet har tidligere uttalt seg kritisk til om portalen kommer til å føre til økt priskonkurranse mellom kjedene. Tilsynet frykter at portalen i stedet vil gjøre det lettere for kjedene å koordinere prisingen.

– Om det er snakk om perfekt og detaljert prisinformasjon i sanntid, er Konkurransetilsynet svært kritisk. Dagligvarekjedene vil kunne enkelt, billig og til enhver tid overvåke hverandre i hvert enkelt lokalt marked, sa avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet til Nationen tidligere i år.

Flesland mener at Konkurransetilsynets frykt er ubegrunnet.

- Vi er opptatt av at Konkurransetilsynet er komfortabel med løsningen. Slik vi ser det, har dagligvarekjedene allerede full kunnskap om prisene hos konkurrentene. De eneste som ikke sitter med kunnskapen, er forbrukerne. Nå flytter vi maktforholdet, slik at forbrukerne kan gjøre mer planlagte og bevisste innkjøp.

Dagen etter at forslaget til statsbudsjett ble lagt frem, hadde Flesland et samarbeidsmøte med bransjen der Dagligvareportalen var tema.

- Vi var enige om samarbeid for å få til en best mulig portal. Samtidig er vi ydmyke fordi det er en krevende oppgave, avslutter Flesland.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere