Vil sende turister direkte til Oslos luksusstrøk

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

- Nå er Europa klar over hva som skjer i Norge, sier norsk kleskonge.

04.07.14 10:19

Stadig flere luksusmotehus etablerer seg i hovedstaden.

Det nyeste tibudet innen luksussegmentet, er Marc by Marc Jacobs, som for en drøy uke siden åpnet dørene til sin første norske flaggskipbutikk sentralt i Oslo sentrum.

- Det er veldig mange som er kjempehappy over at det skjer så mye sentralt i Oslo sentrum, sier Ørnulf Høyer, til Nettavisen NA24.

Det er han, som sammen med Blender Agency og Søylen Eiendom, står bak åpningen av Marc by Marc Jacobs-butikken, som skal være den største av sitt slag i Skandinavia.

- Alle luksusmotehusene er som en stor familie, og nå som både Marc by Marc Jacobs, Gucci og Hermes er å finne i sentrum så er plutselig Europa blitt klar over hva som skjer i Norge, sier Høyer.

Les også: - Mange mente jeg var gal

- Oslo er blitt en motemetropol
Mens Gucci åpnet dørene til Norges første konseptbutikk i Nede Slottsgate i august i år, fortsetter de allerede etablerte luksusprodusentene, Mulberry og Louis Vuitton, å omsette for millioner i sine forretninger bare et steinkast unna.

En egen Hermes-butikk er også å finne i området, og senere i år vil Bottega Veneta åpne butikk i bykjernen.

- Plutselig er Oslo blitt en motemetropol, mener Høyer, som opplyser om at det snart vil gå skytteltrafikk fra cruisebåthavna direkte til luksusbutikkene i sentrum.

- Det kommer til å bli satt opp egne transportmidler som går fra skipene og opp til oss. Årsaken er at det er viktig for cruisearrangørene å sette av kundene sine der det skjer noe, sier Høyer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Alexander Winger

- Plan å sette opp busser
Busstransporteringen er for øvrig en service som har blitt testet ut tidligere i år. Da med direktetransport til motehuset Hermes.

- Det er en plan om å sette opp busser mellom cruisebåtene og distriktet vi satser på, sier Mari Hektoen, motedirektør i Søylen Eiendom, til Nettavisen NA24.

Eiendomsselskapet, som utvikler og driver ulike næringseiendommer i Oslo, har vært involvert i mange av luksushus-etableringene i Oslo sentrum, og Mari Hektoen har selv vært med å fremforhandle avtaler med luksusmotehusene.

Tidligere i år avslørte Søylen Eiendom at de har vært i kontakt med flere designhus som anser Norge som et attraktivt marked å introdusere sine varer i. Spesifikt hvilke luksushus som snuser på Norge ville hun ikke avsløre.

- Vi snakker med flere designhus. Jeg kan ikke spesifikt gå inn på hvilke det er, men jeg kan avsløre at vi har flere som er veldig interesserte og man kan forvente at det kommer en del nye designbutikker i løpet av 2014, sa Hektoen, i en SMS til Nettavisen NA24.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Privat

- Knall start
Dette bekymrer ikke Høyer, som har uttalt han ikke frykter konkurransen.

- Hvor bra det går for de eksklusive butikkene avhenger av hvordan sosialøkonomien vil svinge i tiden fremover. Men det vi ser i Norge er at nordmenn har blitt gladere i luksus og gladere i design. Det at vi styrker sentrumssatsingen med flere luksusbutikker er et bevis på dette, sa forretningsmannen, til Nettavisen NA24, tidligere i år.

En uke etter åpningen av Marc by Marc Jacobs-butikken opplyser Høyer at salget går bedre enn forventet.

- Vi åpnet butikken litt sent i forhold til det som var planlagt, men omsetningen ligger allerede over budsjett, sier Høyer, som mener han kunne solgt enda flere varer, men at han kun får kjøpt inn ett begrenset antall produkter fra det amerikanske merket.

Samarbeidspartnerne i Blender Agency bekrefter at salget går etter planen.

- Det har generelt sett vært en knall start, der vi har solgt alle kategorier veldig bra. Men helt klart det vi selger mest antall av er vesker, smykker og klokker, sier Magnus Thorud, i Blender Agency, til Nettavisen NA24.

Rekordomsetning
Fra Mulberrys butikk i Akersgata i Oslo, solgte det britiske luksushuset designvarer for over 35,7 millioner kroner. Dette er opp fra knappe 32 millioner året før.

Driftsresultatet endte på nærmere 13,3 millioner kroner. I fjor fikk selskapet et overskudd på over 9,7 millioner kroner, hvorav over 9,3 millioner kroner foreslås at skal utbetales som utbytte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Alexander Winger

Salget har steget med 72 prosent
Også Louis Vuitton, som nærmeste ligger vegg i vegg med Muberry i Akersgata, selger som aldri før.

De første årene etter at den ble åpnet i november 2006 slet butikken med å få solgt nok til å gå rundt. Men de siste årene er underskudd blitt snudd til overskudd, og aldri tidligere har butikken gjort det like bra som i fjor. Butikken som selger Louis Vuitton-varer som eksklusive reiseartikler, konfeksjonsprodukter, smykker, klokker og andre luksusprodukter drives gjennom selskapet Louis Vuitton Norge. Selskapet som i fjor hadde 14 ansatte solgte for vel 65,7 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 11,44 millioner kroner.

Det betyr at salget har steget med mer enn 72 prosent siden oppstarten i 2007, da butikken solgte for 38,1 millioner kroner. Selskapet fikk i fjor et overskudd på 8,17 millioner kroner, hvor åtte millioner foreslås at skal utbetales som utbytte. Mottaker av disse pengene er den franske eneeieren Louis Vuitton Malletier.

Les saken:Solgte vesker og klær for 65,7 millioner

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vil ikke avsløre omsetningstall
Gucci-butikken i Nedre Slottsgate åpnet for knappe to måneder siden, og eierne i Group 88 ville ikke avsløre hvor mye de hadde omsatt for da Nettavisen NA24 tok kontakt med dem tidligere i år.

De la imidlertid ikke kjul på at de er fornøyd med hvordan luksusbutikken er blitt mottatt i den norske hovedstaden.

- Det er en glede at se hvilken fantastisk mottakelse Gucci har fått. Vi vet at den norske kunden er kvalitetsbevisst og kunnskapsrik, og vi skal forsøke å gi dem det de vil ha. Vi gleder seg til å ønske alle velkommen inn for å oppleve butikken, sa de, til Nettavisen NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag