NA24.no

Vil stoppe gigantkjøp

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Googles gigantoppkjøp av DoubleClick står nå overfor en stor utfordring.

I forrige uke ble det kjent at Google har inngått en avtale om å kjøpe opp nettreklameselskapet DoubleClick Inc for 3,1 milliarder dollar.

DoubleClick er ved siden av Google trolig nettets største og mest kjente annonseselskap.

- Får for mye informasjon
Nå ønsker Electronic Privacy Information Center (EPIC) å stoppe dette oppkjøpet. De mener den nye store enheten vil bryte regler for hvor mye informasjon annonsører kan samle om forbrukere. De har derfor levert inn en formell klage til U.S. Federal Trade Commission (FTC).

- Google planlagte oppkjøp av DoubleClick vil gi ett selskap tilgang til mer informasjon om nettvanene til forbrukere enn noe annet selskap i verden, mener EPIC ifølge Reuters.

Vil ha strengere regler
I sin klage til FTC krevet EPIC at Googles oppkjøp av DoubleClick stoppes med mindre selskapet strammer opp sine personvernsretningslinjer, tilsvarende reglene som nylig er innført i Canada og en rekke europeiske land.

DoubleClick har svart på klagen ved å nekte for at det finnes planer om å slå sammen databasene med brukerinformasjon som de to selskapene sitter på. De påpeker også at de rett og slett ikke har lov til å gjøre det med nåværende retningslinjer.

EPIC gjorde seg kjente i 2000 da de klarte å stoppe DoubleClicks plan om å slå sammen en nasjonal markedsdatabase de hadde kjøpt opp og sin egen database.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere