*Nettavisen* Økonomi.

Vill vekst for duppedittkjeder

Foto: Janne Bjergli (Mediehuset Nettavisen)

Clas Ohlson, Biltema og Jula-kjeden vokser i rekordfart i Norge.

11.09.09 10:39

Butikkene som omsetter biltilbehør, verktøy, båtustyr og tusenvis av andre duppeditter vokser som paddehatter.

De tre store svenske kjedene, Biltema, Clas Ohlson og Jula, ofte kalt «barnehager for menn», omsetter for milliarder, og har planer om å ekspandere kraftig videre i Norge. Så langt i år har de tre kjedene etablert tilsammen 14 butikker og varehus, og tre nye vil komme til høsten. Sammen med de 13 butikkene som åpnet i 2008 vil det bety at det i snitt åpner èn ny butikk i måneden.

Ifølge Finansavisen omsatte de tre kjedene for 3,1 milliarder kroner i fjor. Det var èn milliard kroner mer enn i 2006.

- Konkurransen her i Norge er vesentlig mindre enn i Sverige, der de har fem-seks slike kjeder. Nordmenn har god tid og er flinke til å pusse opp, så jeg er ikke redd for at markedet plutselig skal butte, sier Jula-sjef Per Jacobsen til avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.