NA24.no

Mannen bak XXL

Øivind Tidemandsen tror det er to typer butikkjeder som vil dø


RETAIL-LEGENDE: Øivind Tidemandsen står bak kjeder som XXL, Elkjøp, Power og Home and Cottage.
RETAIL-LEGENDE: Øivind Tidemandsen står bak kjeder som XXL, Elkjøp, Power og Home and Cottage. Foto: Halvor Ripegutu
Sist oppdatert:
- De har minst å tilby kundene.

- Det er alltid litt forskjellige grunner til at butikkjeder går konkurs, men jeg tror generelt det er to ting som går igjen, sier Øivind Tidemandsen til Nettavisen.

Tidemandsen er en Norges største investorer innen varehandel. Han er gründeren bak Norges største sportbutikkjede, XXL, og bygde opp Norges største elektronikkjede, Elkjøp, til en klar markedsleder på nittitallet.

Ved siden av å være største eier i XXL, er han i dag storeier Elkjøp-konkurrenten Power og møbel- og interiørkjeden Home & Cottage. I sistnevnte er han attpåtil daglig leder.

Flere konkurser

En rekke varhandelskjeder, som Tilbords, Rafens og PM Retail har gått konkurs den siste tiden, mens Nille er blitt overtatt av banken. Tidemandsen tror, i likhet med en rekke andre investorer, at flere vil følge.

Les også: Butikkjeden Tilbords er konkurs 

Les også: DNB tar over Nille

-Det du ser er at de som har høyest kostnader og dårligst konsept vil tape. De har minst å tilby kundene og egentlig det jo det alt dreier seg om. Du må gi kundene det de vil ha så billig som mulig, sier Tidemandsen.

Les også: Norges eldste kjøkkenkjede har meldt oppbud

Unik

Tidemandsen tror kjedene som forsvinner vil være de som av en eller annen grunn ikke er unike, for eksempel har de ikke  egne merkevarer eller et unikt konsept. 

- Hvis du ser på Home & Cottage, for eksempel, så er vi unike. Kjeder som ikke har det vil fort forsvinne, sier Tidemandsen.

Les også: Christinia Glasmagasin har lagt ned hver femte butikk i år

- Men en kjede som XXL har jo nesten ikke egne merkevarer, også sammenliknet med konkurrentene. Hvordan passer det inn med det du sier? 

- For kjeder som XXL er det noen annet som avgjør hvem som overlever. Der er det slik at at den mest effektive kjeden med de laveste kostnadene vinner, sier Tidemandsen.

Kostnadsleder

XXL har lenge vært kostnadsleder i sportsbransjen. Blant annet hadde XXL et resultat før skatt på 626 millioner kroner i fjor, mens konkurrenten Gresvig (G-sport, G-max og Intersport) tapte 194 millioner. 

Les også: Kjempenedtur for G-sport - XXL suser forbi

Tidemandsen påpeker at han alltid har solgt kjente merkevarer og tjent penger på det.

- Det er trygt, det er bra og det er lett å kommunisere til kundene. Blir det en priskrig, slik det alltid blir, så er du "last man standing", sier Tidemandsen.

Børskollaps

Selv om XXL har marginer mange andre sportskjeder bare drømmer om, har aksjen falt kraftig på børsen det siste året, og ligger nå på sitt suverent laveste noensinne. Tidemandsen forklarer imidlertid dette med det uvanlige været i år.

Les også: Lang vinter gir XXL-smell - raser på børsen

Les også: Varmt vær ga kollaps for XXL

- Det har vært en veldig spesiell sesong, med vinter fra før jul til april, for deretter å gå rett over i sommeren. Det gjorde at vi mistet vårsesongen. Kombinert med at retail er litt "ut" hos investorer, gjør det at XXL har fått en smell som kanskje er litt større enn jeg mener det er grunn til, sier han.

Les også: XXL-sjefen fortviler over lave priser: - Kan ikke fortsette sånn

Nettkonkurranse

Han mener at XXL klarer konkurransen fra Internett bra, og viser til at andre, rene nettaktører, som den svenske sportsnettbutikken Sportamore, har høyere kostnader enn dem.

- Det finnes noen nettaktører, men de har ikke spesielt lave kostnader eller store innkjøpsvolum. Vi har lavest kostnader innen sport, så vi kommer til å ha det mye lettere for å tilpasse oss et lavere prisnivå enn andre kjeder. Konkurransen om på nettet skal vi lede an, sier Tidemandsen. 

Han viser til at aktører som både er på nett og i fysiske butikker også har fordeler. Han viser til at med en ny fysisk XXL-butikk i et område, øker også markedsføringen der. Det er igjen en fordel også for nettbutikken.

- Vi merker at omsetning på nett i et geografisk område øker når vi åpner butikk der. Vi får mer ut av hver krone vi bruker på reklame hvis vi er tilstede både med fysiske butikker og på nett, sier han.

Les også: Sendte ut «ulovlig reklame» til 1,4 millioner norske husholdninger

Men mens XXL fortsatt går relativt godt, har Power hatt problemer og Tidemandsen måtte skyte mer penger inn i elektronikkjempen mot slutten av fjoråret. Nå sier han imidlertid at alt går meget bedre.

- Power går bedre i år enn i fjor, og det blir en god pluss i år, sier investoren.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere