NA24.no

VM-sommer bekymrer Lotteritilsynet


Lionel Messi og Argentina er et av mange spillobjekter som frister under fotball-VM. Foto: Victor R. Caivano / AP / NTB scanpix
Lionel Messi og Argentina er et av mange spillobjekter som frister under fotball-VM. Foto: Victor R. Caivano / AP / NTB scanpix Foto: ( NTB scanpix )
Norske fotballhelter skaper spillblest for utenlandske spillselskaper. Lotteritilsynet er bekymret for risikospillerne.

Fotball-VM sparkes i gang torsdag. Oddstilbudene er uendelige. Det frister TV-seerne. Og de utenlandske bettingselskapene er ustanselig på banen, selv om kun Norsk Tipping og Norsk Rikstoto har lov til å markedsføre tippe- og oddsspill i Norge.

– Lovforbudet mot markedsføring av utenlandske pengespill i Norge er til for å beskytte de 122.000 som er spilleavhengige, eller står i fare for å bli det. De med tillatelse til å tilby dette i Norge må forholde seg til strenge krav til ansvarlighet når de utvikler og markedsfører sine pengespill på nett, mens de utenlandske pengespillselskapene legger til rette for å spille bort store summer på kort tid.

– Hvert år spiller nordmenn vekk rundt 1,5 milliarder kroner hos disse selskapene. Dette er penger mange ikke har råd til å tape. I 2015 var rundt halvparten av dem som spilte nettkasino hos utenlandske spillselskaper, risiko- og problemspillere, sier avdelingsdirektør i Lotteritilsynet, Henrik Nordal, til NTB.

Landslagshelter i VM-kampanjer

Både John Arne Riise og John Carew er i gang med heftige VM-satsinger for sine spillselskaper. Riise starter eget TV-studio, mens Carew skal score det første norske VM-målet siden Kjetil Rekdals straffe i 1998.

Landslagsheltene bryter ikke norsk lov all den tid de bor i utlandet. Riise har akkurat meldt flytting til Malta, mens Carew fortsatt er bosatt i England etter årene i Premier League.

Lotteritilsynet misliker markedsføringen sterkt. Hittil har de bare klart å stoppe slik profilering via Facebook. På Twitter er det fritt fram for norske navn å promotere utenlandske bettingselskaper.

– All aktivitet som er med på å fremme omsetningen av utenlandske pengespill er å regne som ulovlig markedsføring. Dette av hensyn til de spilleavhengige. Det er også forbudt å formidle pengespill som ikke har tillatelse. Dette forbudet gjelder all aktivitet som er rettet mot å distribuere pengespill. Dette omfatter bruk av kommisjonærer, agenter, distributører og andre mellommenn som bringer pengespillet ut til spillerne. Lotteritilsynet har ingen kommentarer utover dette, sier Nordal.

– Lotteritilsynet har prioritert å stanse ulovlig markedsføring og formidling av pengespill på Facebook. Lotteritilsynet er kjent med at det foregår ulovlig markedsføring av pengespill på flere andre sosiale medier, men vi har hittil ikke reagert mot disse, fortsetter avdelingsdirektøren.

Nedgang i behandlingsdøgn

Spillselskapet Come Ons norgessjef, Stian Røsvik Bjørstad, anslår at 700.000 nordmenn spiller online. Han reagerer på Lotteritilsynets tall.

– Her har ikke lotteritilsynet verken historien eller bruken av tallmateriale på sin side. Lovforbudet ble innført for å beskytte inntekter til den norske stat i en tid hvor vi fortsatt hadde spilleautomater på hvert et gatehjørne. Det er riktig at vi har 122.000 moderate risikospillere, men det er ifølge testen «gambling index» fra Canada (som for øvrig ble utarbeidet før internettspill ble dominerende (2002)).

– En moderat risikospiller står selvsagt ikke i fare mer enn en moderat fotgjenger står i fare for å bli påkjørt. Vi hadde totalt 720 faktiske behandlingsdøgn for patologisk spillavhengighet i Norge i 2017, det er det laveste antallet siden nettspill ble introdusert for nordmenn for om lag 15 år siden. Summen 1,5 milliarder i inntekter for spillindustrien er og svært tvilsomt lav, da hadde ingen nettcasinoer tjent penger med tanke på markedskostnader, sier Bjørstad.

Stadige innsnevringer i lovverket bekymrer ikke bettingselskapet.

– Loven har ikke vært prøvd for EU-rett, men de fleste spillselskaper lever godt med å formidle sine spill gjennom ikke-norske kanaler enn så lenge. Produkt trumfer svært ofte ideologi, mener Bjørstad.

(©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere