NA24.no

Volvo er nå kinesisk

Styreformann Li Shufu i Geely og finansdirektør Lewis Booth i Ford tar hverandre i hånden.
Styreformann Li Shufu i Geely og finansdirektør Lewis Booth i Ford tar hverandre i hånden. (Scanpix)
Sist oppdatert:
Overtagelsen av den svenske bilstoltheten er et faktum.

Den kinesiske bilprodusenten Geelys oppkjøp av Volvo ble endelig ferdigstilt i Stockholm denne søndagen. Det melder Reuters.

NA24 - din næringslivsavis

Kineserne har vært favoritt til å overta den svenske nasjonalstoltheten fra den tidligere eieren Ford siden oktober i fjor. Nå har de endelig også fått finansieringen på plass, med mye penger til overs til arbeidskapital, ifølge Geely selv.

Les mer: Volvo blir kinesisk

- Dagen idag representerer en milepæl i Geelys historie, uttaler Li Shufu, styreformann for den kinesiske bilprodusenten, i forbindelse med pressekonferansen etter avtaleinngåelsen.

Tøffe forhandlinger
Partene legger bak seg en lang og hard forhandlingsprosess.

Enkelte hadde spekulert i at Ford ville trekke avtalen, i og med at markedet tok seg opp igjen, eller i det minste kreve mye mer penger.

Slik ble det altså ikke, og oppkjøper er nå et faktum. Den endelig summen kineserene måtte betale ble kun 1,8 milliardene dollar. Dermed tar amerikanerne hjem under en tredjedel av de 6,5 milliardene dollar selv betalte for bilmerket for litt over ti år siden.

Produksjon til Kina
Med oppkjøpet flyttes en del av produksjonen til Midtens rike. Allerede er det planlagt å bygges en fabrikk i Beijing som skal produsere hele 300.000 biler av merket Volvo i året.

Shufu hevder samtidig at Volvo skal drives som et selvstendig selskap, med en egen ledergruppe basert i Göteborg, så alt skal ikke flagges ut.

Det er ikke lenger til å stikke under en stol at Kina er i ferd med å bli den nye stormakten på bilmarkedet. I 2009 gikk landet forbi USA som verdens største bilmarked, med 13,6 millioner solgte enheter. Dette er vanvittige 46 prosent høyere enn det foregående året.

Vil ta markedsandeler
Så langt har kineserne imidlertid hatt en del problemer med å selge bilene sine i Vesten, både på grunn av biler med lavere teknisk standard og mangelen på sterke merkevarer. Med kjøpet av Volvo håper Geely å gjøre noe med dette.

Ford på sin side vil bruke pengene salget har gitt dem til å konsolidere sin posisjon i bilmarkedet og konsentrere om sitt hovedmerke med samme navn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere