NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Wilh. Wilhelmsen viser bedring

Rederiet har fortsatt utfordringer i det sterke markedet.

Rederiet som insisterer på å bli kalt en maritime gruppe har fått skuten på rett kjøl igjen.

NA24 - din næringslivsavis

Wilh. Wilhelmsen hadde et resultat før skatt på 70 millioner dollar i andre kvartal. Det er en oppgang fra 51 millioner dollar i samme periode året før. Driftsresultatet økte til 68 millioner dollar fra 58 millioner dollar i tilsvarende kvartal i fjor.

Nettoresultatet viser en vekst fra 36 millioner dollar i andre kvartal 2006 til 62 millioner dollar i år.

- Markedet er fortsatt så sterkt at vi tidvis har problemer med å skaffe nok kapasitet. Resultatet er godt. Det kunne vært ytterligere forbedret, hadde vi hatt en mer balansert kapasitetssituasjon og dermed sluppet ekstrautgiftene det stramme markedet påfører oss, sier konsernsjef Ingar Skaug i Wilh. Wilhelmsen.

Resultatet kommer fra driftsinntekter på 641 millioner dollar som er noe under fjorårets nivåer på 664 millioner dollar.

Selskapet innfrir også forventningene. Ifølge Reuters ventet analytikerne at resultat før skatt skulle havne på 50 millioner dollar, mens driftsresultatet var ventet å stige til 63 millioner dollar. Driftsinntektene var ventet å ligge i området 601 millioner dollar. Konsensus blant analytikerne lå på 43 millioner dollar i nettoresultat.

Selv om Wilh. Wilhelmsen leverer bedre resultater enn i samme periode året før venter de at året sett under ett ikke blir like sterkt. Dette er i tråd med hva selskapet har sagt tidligere.

- Wilh. Wilhelmsen forventer et resultat for 2007, etter ordinære finansposter samt engangsposter, som er noe svakere enn i 2006. Dette skyldes først og fremst at EUKOR fremdeles ikke har inngått noen avtale med HMC/KMC om kompensasjon for økte bunkerskostnader, skriver i sin resultatpresentasjon.

- For å gjøre skip tilgjengelige for stillehavsruten må landtransport erstatte sjøtransport fra vestkysten av USA til østkysten. Vi får også flere ballastreiser fra Europa tilbake til Asia for å sikre kapasitet. Dyr tilleggstonnasje må dessuten leies inn. Resultatet påvirkes samtidig av høyere drivstoffutgifter, spesielt for vårt koreanske shippingselskap EUKOR, sier Skaug.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere