NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Witzøe refser myndighetene

Sist oppdatert:
Laksekongen mener de ikke gjør nok for å få nordmenn til å spise mer fisk.

- Det er utrolig at vi i Norge ikke klarer, selv med målsetningene i Soria Moria, å sette dette på dagsorden, sier laksekonge Gustav Witzøe til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Witzøe fronter en industriell satsning for å få mer fisk på middagsbordet i et samarbeid matprodusenten Mills. Han mener myndighetene er fraværende.


Fraværende
Oppdrettsnestoren og majoritetseier Gustav Witzøe i det børsnoterte lakseselskapet SalMar lanserte tirsdag et industrielt samarbeid i kampen om middagsbordet. Blant produktene som ble lansert var både laksepølse og lakseburger.

- Politikerne er fraværende når det gjelder engasjement for å få folk til å spise mer fisk, sier han. Laksemannen har investert 60 millioner for å sette laks på dagsorden. Han mener politikerne har skylden for at fiskeinntaket er fallende. En undersøkelse fra NorStat sier at 67 prosent av barnefamilier spiser pølser en til tre ganger i uken.

Men fiskeriminister Helga Pedersen inrømmer at myndighetene ikke gjør nok.

- Markedsføringa av norsk sjømat i Norge er liten i forhold til verdien på den sjømaten som omsettes i Norge. Næringa kan gjennom en økt innsats i markedsarbeidet for norsk sjømat vil bidra til å øke omsetninga av sjømat hjemme og skape økt lønnsomhet i næringa, sier fiskeriminister Helga Pedersen.

Økt samarbeid

- Nei jeg tror ikke vi gjør nok, og jeg håper vi i tiden fremover kan øke samarbeidet mellom myndighetene og næringen om å gjøre mer. Men næringen har også et eget ansvar, sier hun, og kaster ballen tilbake til Witzøe.

Hun sier utviklingstrekk i markedet viser at forbrukerne er opptatt av et allsidig tilbud og høy kvalitet. Witzøe har gjennom sin satsning vektlagt dette hensynet.

- Samtidig baserer norsk sjømatnæring seg i stor grad på volum og salg av standard- eller bulkproduksjon. Dagens fiskedisk møter ikke forbrukernes behov for mer skinn- og beinfrie produkter, høyere grad av bearbeidelse, ferdigpakkede løsninger, bedre merking, bedre tilgjengelighet og forventet kvalitet. Her har næringen et ansvar, sier fiskeriministeren.

Fiskesprell
Witzøe sier det gjøres lite konkret og mener Norge har en unik mulighet med laks som råvare utover ren eksport.

- Hvilke konkrete strategier finnes?

- Ferskfisk-strategien, og handlingsplanene for bedre kosthold. Det arbeides også med en strategi for kystbasert reiseliv der ett av målene er mer og bedre bruk av sjømat på norske serveringssteder, sier Pedersen.

Fiskeri- og kystdepartementet har også satt i gang kostholdsarbeidet kalt Fiskesprell.

- Formålet er å styrke forbruket av fisk og annen sjømat i Norge ut fra et helsemessig hensyn. Aktivitetene er rettet mot barnehager og ungdomsskoler, sier hun.

Det ble satt av tre millioner kroner til prosjektet i fjor og det er videreført i år innenfor de samme finansielle rammene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere