NA24.no

Zalando-sjefen om priskrigen på klær: - Det er snudd på hodet


ZALANDO-TOPP: Rubin Ritter er en av de tre konsernsjefene i Zalando. 
ZALANDO-TOPP: Rubin Ritter er en av de tre konsernsjefene i Zalando.  Foto: Halvor Ripegutu
Sist oppdatert:
Fysiske motebutikker er blitt mer aggressive på pris enn nettbutikkene, mener Zalando-sjef Rubin Ritter. Han får støtte fra norsk handelsekspert.

BERLIN/OSLO (Nettavisen): - Da vi startet opp i Zalando, var mange klesmerker skeptiske til å selge hos oss. De mente at vi som nettaktør ville selge produktene til en mye lavere pris enn de tradisjonelle klesbutikkene, sier Rubin Ritter, toppsjef i nettgiganten Zalando, til Nettavisen.

Ritter sier han opplever at det snarere er de fysiske klesbutikker som presser prisene nedover, gjennom flere salg og høyere rabatter.

- Nå ser vi at det har snudd på hodet. Veldig mange offline-kjeder er blitt veldig aggressive på pris, sier han.

Også tallenes tale viser at klær blir stadig billigere hos klesbutikkene. Ifølge SSBs konsumprisindeks falt prisene på klær og sko i Norge med 5,3 prosent det siste året. Til sammenlikning steg matprisene 3,9 prosent i samme periode.

Les også: Søkte etter fotballutstyr på nett: Fant ikke ett bilde av en kvinnelig fotballspiller

Zalando-sjefen, som Nettavisen møtte i Berlin, understreker at selskapet deres aldri var ment som et lavprisalternativ til de eksisterende kjedene.

- Internettbutikker var tidligere sett på som et lavprisalternativ, men for oss var ikke det viktig. Produktene vi solgte skulle være til omtrent samme pris. Shoppingopplevelsen skulle ikke handle om det, sier han.

SALG: Det er for tiden salg i en rekke motebutikker i Oslo sentrum. Her fra Bik Bok, Tennis og Gina Tricot.

Vil bli større

Zalando har i løpet av ti år gått fra å være et lite startup drevet ut av en leilighet i Berlin, til Europas største nettbutikk for mote med en omsetning med 4,5 milliarder euro. 

De har likevel planer om å bli mye større og satser på en fordobling av salget fra 2017 til 2020.

Les også: Zalando eser ut på din netthandel

- Det samlede motemarkedet i Europa er 420 milliarder euro. Zalando er bare én prosent av det, så det er rom for å bli mye større, sier Ritter.

Priskrig

Men fremgangen til Zalando og andre nettbutikker har gått på bekostning av tradisjonelle motekjeder som Hennes & Maurits, Zara og norske Varner, som står bak blant annet Carlings, Cubus, Bikbok og Dressmann.  Disse kjedene sliter nå med svakere salgsvekst og lønnsomhet.

- Det vi ser er at i mote og tekstil-bransjen har netthandel slått til for fullt. Aktører som Zalando tar stadig større markedsandeler, sier handelsekspert Odd Gisholt ved Institutt for Marketing til Nettavisen. 

Les også:  Butikkeier langet ut mot Lan Marie Berg - tilbyr 10.000 kroner

Han mener at det fører til at tradisjonelle motekjeder som H&M, Zara og Varner ikke har andre valg enn å bli billigere og starte priskrig.

- Den eneste måten de kan bli kvitt varene sine på, er å sette ned prisen. Det er derfor vi nå ser rabatter overalt i klesbutikkene. Det eneste som slipper unna er de virkelig dyre merkene som Louis Vuitton og slik, sier Gisholt.

Les også: Flertall for å skrote momsfri netthandel

Kommunikasjonssjef Kristin Fjeld i H&M Norge sier at som børsnotert selskap har de ikke mulighet til å kommentere priser direkte.

- Men vi har samme priser på nett og i butikk. Salgene er også synkronisert i de to kanalene, og prisene settes med tanke på beste pris på rett vare. Klesbransjen er i endring, og vi i H&M har fullt fokus på hvordan kundene beveger seg raskt og på tvers av alle kanaler, skriver hun i en mail til Nettavisen

Ny teknologi

Ritter regner med at vi vil se store omveltninger i fysisk kleshandel fremover.

- Vår jobb er å sørge at vi akselererer den digitale delen og sørge for at de som handle på nett får en god opplevelse. Det har forskjellige effekter for fysiske butikker. Det ene kan være at de mister kunder, men det er også mulig mer samarbeid. Her tror jeg det er mange mulighet fremover, sier Zalando-sjefen til Nettavisen.

Zalando har blant annet inngått samarbeid med Hennes & Mauritz på merkevarene Weekday, Cheap Monday og Monki. 

- Samtidig er det alltid sånn at når det kommer ny teknologi, slik vi ser nå i motemarkedet, kommer noen etablerte aktører alltid til å slite, men andre kommer til å klare seg bedre, sier Ritter.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere