NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90

Zalando-topp Kenneth Melchior: - Vi kan hjelpe norsk økonomi


ZALANDO-TOPP: Kenneth Melchior er sjef for Zalando i Norden og Storbritannia.
ZALANDO-TOPP: Kenneth Melchior er sjef for Zalando i Norden og Storbritannia. Foto: Halvor Ripegutu
Norske handelsaktører vil gjøre det vanskeligere for utenlandske nettbutikker i Norge.  Zalandos Norden-sjef Kenneth Melchior er skeptisk til strategien.

BERLIN/OSLO (Nettavisen): - Det går storpolitikk i dette, men jeg mener man bør være mer opptatt av å skape suksess selv enn å ødelegge for andre, sier Zalandos Norden-sjef Kenneth Melchior til Nettavisen.

Den senere tiden har blant annet bransjeorganisasjonen Virke og handelsnæringen jobbet for å fjerne frigrensen for avgiftsfri netthandel fra utenlandske nettbutikker.

I dag kan produkter under 350 kroner inkludert porto sendes avgiftsfritt til Norge, noe handelsnæringen mener gir utenlandske aktører en stor fordel overfor norske butikker. 

Virke har blant annet kalt det «en direkte subsidiering av utenlandsk næringsliv på bekostning av norske arbeidsplasser» og viser til den voldsomme veksten i netthandel de senere årene.

Samtidig ville en fjerning av frigrensen gjort netthandel i utenlandsk-registrerte butikker mye dyrere enn norske. 

Les også: Fjernes tollfri-grensen fra nyttår, må du betale gebyr på 158 kroner for alle pakker

Fjerningen av grensen støttes nå av et flertall av Stortinget.

Les også: Flertall for å skrote momsfri netthandel

Hjelper

I stedet for å ta jobber, mener danske Melchior at Zalando kan være positiv for norsk næringsliv.

- Det vi kan gjøre er å få frem norske merkevarer og selge dem til et større publikum. Her henger Norge fortsatt litt etter Sverige og Danmark, men vi har hatt stor suksess med enkelte norske merker, blant annet Holzweiler, sier Melchior.

- Vi ønsker flere norske merker, vi har mange flere svenske og danske, men Holzweiler fungerer utrolig godt i Norden, men også i resten av Europa, legger dansken til. 

Melchior håper flere norske klesprodusenter tar kontakt.

 - Vi er hele tiden på jakt etter nye, norske merkevarer. Jeg mener det er en god mulighet. Hvis en norsk merkevare vil selge til Italia, er det mye lettere å gjøre det gjennom oss enn å opprette en egen nettbutikk, for eksempel, sier han.

- Vi vil være en partner for norske merkevarer. På den måten kan vi hjelpe norsk økonomi, sier han.

Dyrere

Også Zalando er blitt blandet inn i denne diskusjonen om frigrensen, selv om selskapet, i likhet med mange andre store utenlandske nettbutikker, faktisk ikke vil bli rammet av endringer i 350-kronersgrensen.

Zalando er nemlig registrert med norsk organisasjonsnummer. Det vil si at de behandles på lik linje med norske bedrifter, selv om de sender produktene sine fra utlandet.

Les også: Eksperter hardt ut mot rødgrønt momsforslag

- I Norge betaler vi avgiften og bruker en del penger på det. Blant annet har vi flere ansatte i Norge fordi dette er komplisert, men det gjør vi, sier Melchior til Nettavisen.

- Kan ikke stoppe utviklingen

Melchior i Zalando tror imidlertid ikke at det er den norske 350-grensen som er grunnen til at netthandelen har tatt av i Norge de senere årene.

Les også: Vill netthandel-rekord: - Kunne neppe forestille seg en slik vekst 

- Det er veldig enkelt og greit å handle på nett. Man kan hente inn forskjellige priser og sammenlikne og få det sendt rett hjem. Man kan ikke stoppe denne utviklingen, sier han.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere