Gå til sidens hovedinnhold

Zana (21) er Norges kebabprins: Nå vil han erobre Stavanger og Oslo

Luksuskebab-konseptet har allerede solgt kebab for flere millioner i 2019. - Omsetningen er utrolig. Helt vill, sier den unge eieren.

STAVANGER (Nettavisen.Økonomi): Vi møter Zana Nawzad (21) i Stavanger. Han kommer rett fra møter med utleierne i Skagenkaien, i hjertet av Stavanger. Det var aldri planen at 21-åringen, som åpnet sin første restaurant i Bergen i fjor sommer, skulle utvide så raskt. Men han kunne ikke si nei da han ble tilbudt lokaler nederst på Karl Johan i Oslo og i Vågen i Stavanger.

Inntjeningen har gått over all forventning siden Nawzad investerte sparepengene sine i sitt eget utsalgssted, Royal Doner, på Engen i Bergen. De siste tre månedene har gitt fem millioner i inntekter. Totalt har Nawzad solgt kebab for 10 millioner kroner siden oppstarten i fjor sommer.

- Vi selger flere tusen kebaber hver dag. Omsetningen har vært utrolig. Helt vill. Vi har mange kunder, sier kebabgründeren.

Les mer

Skatt på frynsegoder: Frykter at ansatte heller kjøper hos konkurrenten

Startet hos faren

Til tross for at Royal Doner er den 21 år gamle ingeniørstudentens første egne restaurant, er han langt ifra noen nykommer i bransjen. Nawzad startet hos faren Nawzad Salar, som er et kjent ansikt i restaurantbransjen i Bergen, da han var 14 år. Senere jobbet han hos flere steder i byen, ofte i samarbeid med faren.

Les mer

Nordmenn slurver i boligsalget: - Får feil pris

Da Nawzad så at lokalene på Engen i Bergen ble ledige, bestemte han for å gå inn alene. Kebabrestauranten ligger i nærheten av flust med barer og utesteder. 21-åringens inntrykk etter flere år i bransjen, var at kebabrestauranter generelt leverer for lav kvalitet - både på kjøttet og service. Han ville bygge et nytt konsept. Med luksus i fokus.

- Vi har indrefilet og ytrefilet i kjøttet vårt. Det er det ingen andre som gjør. Vi selger döner-kebab, shish-kebab, pizza, burgere og fritert kylling. De ansatte jeg har hentet inn kan service og har lang erfaring, sier Nawzad.

- Det høres dyrt ut. Hvordan ser bunnlinjen ut?

- Vi har kun holdt på siden juli 2018, så årsrapporten er ikke klar. Men vi har god fortjeneste og tallene ser lovende ut. Det vi har gått i pluss investeres i nye utsalgssteder i Stavanger og Oslo. Jeg vil at vi skal vokse videre, sier Nawzad.

I tillegg til å selge kebab fra Royal Doner på Engen, har Nawzad skaffet flere leveringsavtaler med hoteller og firmaer i Bergen. Restauranten har 19 ansatte, og det jobber til enhver tid minst tre som driver salg og to som lager mat.

- En liten rullekebab med indrefilet og ytrefilet koster 90 kroner. Jeg får ikke særlig fortjeneste på kebabene i seg selv, men vi henter oss godt inn på blant annet pizzasalget, sier 21-åringen.

Utvider til Gøteborg i 2020

Men Nawzad vil ikke vokse for fort. Han vil at Royal Doner skal bli en stor kjede som kan konkurrere med de største kebabstedene i Oslo og Gøteborg. Da må restaurant-konseptet ta ett steg av gangen.

I Stavanger er det få liknende steder i sentrumskjernen, og med beliggenhet i utelivsområdet i Vågen, ligger forholdene til rette for at Royal Doner kan ta store jafs av markedsandelene.

- Jeg hørte med regnskapsførerne og advokatene våre. De sa at ja, det vil gå opp økonomisk - men vi skal bygge oss sakte opp i hver by. Derfor tar vi det rolig, sier Nawzad.

- Rolig? Dere startet opp for syv måneder siden og har allerede planlagt å utvide til tre nye byer?

- Ja, det kan du si. Men vi kunne åpnet neste måned allerede, men vi venter til november i Oslo og Stavanger. Og så åpner vi i Gøteborg i 2020. Der er kebaben god, men jeg tror vi vil slå an i Sverige også, sier 21-åringen.

- Hva får deg til å tro at dere vil slå an i Stavanger og Oslo?

- Det går på kvalitet, beliggenhet og service. Mens andre kebabsteder er helt avhengig av å selge mye kebab på kveldstid og i helgene, selger vi flertallet av kebabene på dagtid. Det har vært målet hele tiden, å frigjøre oss fra helgene.

Les mer

Her kan du regne ut om du bør eie eller leie hytte

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget