*Nettavisen* Økonomi.

Zmell for Magazinet

Faksimile av avisa Magazinets oppslag tirsdag om de omstridte Muhammed-tegningene. Foto: Morten Holm / SCANPIX

Den kristne avisen Magazinet gikk på en smell i siste selvstendige driftsår.

10.06.08 14:12

Magazinet hadde en økonomisk opptur i 2006, men havnet godt ut i de røde tallene igjen i 2007.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Magazinet som nå er lagt inn i den kristne dagsavisen Dagen tapte nesten en million på driften i fjor. Etter finansposter og skatt krympet underskuddet til 860.000 kroner.

Magazinet var tidligere eid av den kristne menigheten Livets Ord, men i 2006 ble nitti prosent av aksjene solgt til tre av selskapets ansatte, redaktør Vebjørn Selbekk, samt Svein Andersen og Vegard Kobberdal. I 2007 ble samtlige aksjer solgt til Eiendomsselskapet Dagen for å bli fusjonert med AS Dagbladet Dagen.

Styret karakteriserer i årsrapporten resultatutviklingen i 2007 for «mindre tilfredsstillende». Egenkapitalen i selskapet var tapt allerede i 2005 og eierne har i to omganger ytt ansvarlige lån på 1,25 millioner kroner til sammen for fortsatt drift. Styret konkluderer med at det er grunnlag fortsatt drift basert på lånene som er gitt.

Magazinet omsatte i 2007 for 10,6 millioner kroner, opp med 20.000 fra året før.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.