Gå til sidens hovedinnhold

- Denne avgiften må endres

Det er én bilavgift som irriterer både NAF og Miljøpartiet.

Gå til Nettavisen Motor

20. mars i år skal årsavgiften på motorkjøretøyer bli betalt.

- Denne avgiften bør fjernes, den er ikke logisk, sier talsperson for Miljøpartiet De Grønne, Sondre Båtstrand til Nettavisen.

Les også:Er dette den mest meningsløse avgiften?

Les også:60.000 kroner i avgiftsforskjell

Det koster opptil 3245 kr året å ha en bil stående.

- Når folk har betalt så mye for å ha en bil, mens det er billig å bruke den, kan det gjøre at folk føler at de må bruke bilen for å få valuta for pengene. Det er ikke et system som oppmuntrer til miljøvennlige valg i hverdagen, mener Båtstrand.

Han mener at ved å kutte årsavgift til fordel for veiprising, stimulerer man folk til å la bilen stå. Båtstrand presiserer at veiprisingen skal variere med grad av kollektivtilbud.

- Det skal fortsatt være mulig å bo på bygdene i påvente av bedre kollektivtilbud og miljøvennlige drivstoff. Veiprisingen skal derfor variere etter hvor godt utbygd kollektivtilbudet er. Det skal lønne seg å ta buss fremfor bil, men det forutsetter jo at det faktisk går busser, sier Båtstrand.

- Bør kunne betale per måned
Årsavgiften er en avgift som bør endres på mener NAF.

- Dette er en midlertidig luksusskatt som har vært strukket lenge og er ikke særlig midlertidig, sier direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker, til Nettavisen.

Glomsaker mener at bilistene bør kunne betale for den tiden man faktisk har bilen på veien.

- Dette gjøres i Sverige, hvor man kan betale per måned. Det er ikke logisk å betale en årsavgift, dersom man bruker en sommerbil kun tre måneder av året, sier Glomsaker.

Han påpeker også alle de eldre bilistene som lar bilen stå om høst og vinter.

- Er det rettferdig at de skal betale for hele året? Undrer Glomsaker.

I Sverige bruker man Vägverkets nettsider og kan selv avregistrere og registrere bilen når man måtte ønske uten å levere inn skilt og vognkort.

- Det ikke komplisert teknisk å føre inn et slikt system, hvor man fjerner halvårsintervallet og heller deler det opp i 12-måneders intervall, mener Glomsaker.

Satser årsavgift vedtatt i statsbudsjettet 2010:

- Bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter: 2790 kroner
- Dieselbiler uten partikkelfilter: 3245 kroner
- Motorsykkel: 1705 kroner
- Campingvogn, tilhenger over 350 kg: 1045 kroner

Les mer om årsavgift på Tollvesenets hjemmeside.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken