Gå til sidens hovedinnhold

Gjør bilen vinterklar nå

Med noen enkle, viktige grep kommer du deg trygt gjennom vinteren. Les tipsene her.

Med flerfoldige års erfaring øser Norges automobilforbund (NAF) av sin kunnskap om et problemfritt bilhold i kulde og snø.

NAF starter sine tips med hva du bør gjøre for å forenkle renholdet av bilen gjennom et inferno av salt og søle. Det er forholdsvis enkelt, men ikke desto mindre viktig. Polér bilen nå!

Med en nypolert lakk vil renholdet bli enklere gjennom vinteren, og faren for rustangrep reduseres.

Les også:
Snøen kommer - skift dekk nå

Skift olje
Med en tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda, og motoren slites mindre.

Sjekk bilens instruksjonsbok eller spør fagfolk hvilken olje som passer for din bil.

NAF forklarer følgende om motoroljens spesifikasjoner: Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40 (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen) Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig.

Sjekk batteriet
Både syreinnhold og væskenivå er viktig for at batteriet skal gi nok spenning når du starter bilen i kuldegrader.

Kontroller også ladespenningen fra dynamoen. Den bør være på minimum 14,4 volt. Selv på nyere biler er det mange dynamoer som gir for dårlig ladespenning, og det kan medføre at batteriet aldri blir toppladet, som igjen begrenser levetiden.

Sjekk også at batteriet er rent.

Dersom det er irr på batteripolene (irr = grønt støvete melaktig materie) må dette vaskes bort med lunkent såpevann. Deretter smøres polene og polskoene inn med vaselin eller syrefritt fett.

Det viktige vannet
Vet du hvor mange minusgrader kjølevannet ditt tåler? Det bør absolutt sjekkes. Er det for lite frostvæske (glycol) i kjølevannet vil det fryse når kuldegradene setter inn for fullt, og det kan i verste fall få katastrofale følger.

Det vanligste er at varmeapparatet slutter å virke, hvilket er både ubehagelig og trafikkfarlig. Men om du er litt mindre heldig vil radiatoren fryse og sprekke, eller i aller verste fall sprekker også motorblokken. Da er det bare å vinke farvel til tusenlapper i bunkevis.

«Vinterdekk bør ikke være mer enn fem år gamle, og ikke ha mindre enn 5 mm mønsterdybde»

Sjekk frostvæsken på et NAF senter, på verksted, eller på enkelte bensinstasjoner. Ta deg tid til denne jobben selv om bilen nylig har vært på service.

Vil du inn i bilen?
Smør alle låser med låsolje og stryk silikon på alle lister.

NAF kommer med to gode råd til disse aktivitetene.

1. Bruk ikke låsespray annet enn i nødsfall. Grunnen til dette er at spraygassen inneholder sprit som fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Dersom du fester en tapebit over nøkkelhullene når du vasker bilen hindrer du vann, som senere fryser, å trenge inn.

2. Til gummilistene: Bruk ikke silikon fra sprayboks. Sprayboksen er både kostbar og udrøy, og samtidig også sprayer andre steder enn på listene. Kjøp en stift, er oppfordringen fra NAF. Den varer i flere år.

Sjekk dekkene
Selv om vinterdekkene ser bra ut med god mønsterdybde, kan de allikevel være dårlige. Gummien aldres med årene og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper. Vinterdekk bør ikke være mer enn fem år gamle, og ikke ha mindre enn 5 millimeter mønsterdybde.

Det er tillatt i Norge å kjøre med en mønsterdybde ned til 3 millimeter, men det anbefales på sterkeste å skifte dekk i god tid før de er slitt så langt ned.

Dekk bør renses én gang pr. uke med dekkrens. Dette er spesielt viktig om man kjører mye på saltede veier.

Det er selvfølgelig viktig å ha korrekt lufttrykk i dekkene. De som fremdeles har reservehjul må huske å sjekke dette også.

Når kulda kommer
Bruk motorvarmer. Da er motoren sommervarm når du starter, og du sparer både drivstoff og sliter mindre på motoren.

Men det er bortkastet energi å la motorvarmeren stå på hele natten. Bruk et tidsur og sett det til å slå inn 2 til 3 timer før du skal starte og kjøre.

Med kupévarmer blir oppstart hver vintermorgen en komfortabel opplevelse.

Med isfrie ruter har du god sikt fra første meter, og du kan kaste hanskene når du har kommet inn i bilen. Trygt, sikkert og godt.

Husk at du kan få kraftige bøter om du kjører med is på rutene.

Viktige hjelpemidler
Startkabler og slepetau bør være fast inventar hele året, men under vinterhalvåret er det spesielt viktig.

Om man selv ikke trenger starthjelp, kan man være behjelpelig overfor andre veifarende, understreker NAF.

Men vær oppmerksom på at nyere biler ikke liker de «gode gamle» startkablene. NAF anbefaler derfor å bruke moderne startkabler med innebygget overspenningsvern.

Slik kobler du startkablene
Det er ikke bare-bare å koble kablene på. Elektronikken i dagens biler kan bli alvorlig skadet om man gjør det på «gammelmåten».

Her er måten det bør gjøres på ifølge NAF:

Først – for sikkerhets skyld - ta ut nøklene av begge bilene.

Deretter kobles plusspolene (rød) sammen. Så minus (blå eller sort), fra hjelpende bils batteri, mens på den nødstedte bilen skal minusklemmen festes på motorblokken lengst fra batteriet (eksplosjonsfare på grunn av knallgass fra batteriet).

Man starter hjelpebilen først, deretter den nødstedte.

Den viktige ventetiden
La bilene stå «sammenkoblet» i cirka 10 minutter etter at den nødstilte bilen har fått start. Dette er for å utligne spenningsforskjellen på batteriene – det er i avkoblingsfasen av startkablene det er størst fare for skade på elektronikken.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Kommentarer til denne saken